Ольга Муржак, вчитель біології навчально - виховного комплексу
«загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад»
с. Мощене Гайворонського району Кіровоградської області
У даній статті розповідається про проектне
забезпечення, технології створення проекту, етапи роботи учня й способи
залучення школярів до проектної діяльності на уроках біології.
Уперше проектне навчання було впроваджено у 20-ті роки
XX століття. На сьогодні технологія проектного навчання знову затребувана в
практичній роботі вчителя, оскільки він продовжує активний пошук прийомів
розвитку творчого потенціалу учнів.
Як захопити школярів
дослідною діяльністю
Кожній дитині від природи дарована схильність до
пізнання й дослідження навколишнього світу. Правильно організоване навчання має
вдосконалювати цю схильність, сприяти розвитку відповідних умінь і навичок.
Дослідна діяльність учнів є засобом виховання, розвитку
й освіти. Важливо так організувати навчальну роботу, щоб учні ненав’язливо
засвоювали процедуру дослідження: можна зробити акцент на значимість очікуваних
результатів, запропонувати оригінальне або несподівано сформульоване навчальне
завдання.
Основна мета проектного навчання - створити
умови для розвитку вміння школярів навчатися у процесі розробки навчального
проекту на власному досвіді й досвіді інших.
Етапи дослідної діяльності
Виділяють такі
етапи дослідної діяльності вчителів і учнів: мотивація дослідної діяльності; постановка проблеми; збирання фактичного матеріалу;
систематизація
й аналіз отриманого матеріалу; опис
дослідної роботи; захист.
Умови для
реалізації дослідного напрямку учнів є такими: науково-дослідна діяльність через різні
форми: семінари, практикуми та ін.;
діяльність наукового товариства, захист робіт в секції МАН.
Всі умови спрямовані на те, щоб учень навчився
мислити самостійно й сам умів зіставляти факти, шукати інформацію. Таким чином
створюються умови для того, щоб учень
зміг самореалізуватися.
Створення проектів
у навчанні біології
Робота над біологічними проектами дозволяє
організувати дослідну діяльність учнів, сприяє підвищенню самостійності,
розвитку їх комунікабельності, сприяє формуванню потенціалу творчої діяльності.
Такий досвід формується на основі особистісно - орієнтованого підходу в
навчанні.
Суть методу
проектів
Метод проектів являє собою гнучку модель
організації навчального процесу, орієнтовану на творчу самореалізацію особистості
учня шляхом розвитку його інтелектуальних і фізичних можливостей, вольових якостей
і творчих здібностей у процесі створення (під контролем учителя) освітнього
продукту, який має об’єктивну або суб’єктивну новизну й практичну значимість.
Наведу деякі теми, на матеріалі яких можна здійснювати підготовку учнів до
проектної діяльності.
Таблиця 1
Тема уроку
|
Діяльність учнів
|
Осінні явища в
житті природи
|
Збір матеріалу
для гербарію «Осіннє забарвлення листків», «Види листових пластинок»,
«Колекції шкідників листопадних дерев»
|
Насіння
|
Збір колекцій
насіння рослин – олійних, плодово-ягідних, декоративних культур
|
Екологія рослин
|
Розробка проекту
«Вплив забруднення навколишнього середовища на рослини». Виконання
екологічного дослідження з відстеження чистоти повітря з використанням методу
біоіндикації
|
Екологія людини
|
Дослідження
«Вплив рівня шумового забруднення на розумову працездатність школярів»,
дослідження «Фізіологічні особливості розвитку школярів різних вікових груп»
|
Основні вимоги до організації проекту
•
Проект створюється з ініціативи учителя або
учнів і має бути значимим для них і для їхнього найближчого оточення;
•
розв’язувана з допомогою проекту проблема й
передбачувані результати повинні мати практичне (а можливо, і теоретичне) значення;
•
робота учнів над проектом є самостійною й носить
дослідницький характер;
•
проект планують і розробляють заздалегідь
виходячи з конкретних цілей і завдань, допускаються зміни в процесі його
створення.
Метод проектів дозволяє створити умови, за яких школярі, з одного боку, можуть
самостійно освоювати нові знання й способи дії, а з іншого - застосовувати на
практиці раніше отримані знання й уміння. Це дозволяє зробити акцент на творчий
розвиток особистості.
Одне з його
основних завдань - здійснення міжпредметних зв’язків і створення деякого
освітнього продукту в процесі взаємодії учнів один з одним і з учителем. Складання переліку питань,
визначення завдань роботи, вибір методів вивчення позначеної проблеми й способу
презентації проекту, розподіл ролей і обов’язків між його учасниками - все це відбувається
у процесі колективного обговорення.
При цьому вчитель виступає в обговоренні й прийнятті рішень як старший товариш.
Залучення
учнів до нових, нетрадиційних форм роботи - тривалий і складний процес. Тому
вчителям, які тільки починають освоювати цей вид діяльності, не варто братися
відразу за масштабний проект. Починати потрібно з міні - проектів.
Технологія й результативність створення
проекту
Діяльність учня організовується не тільки
як задоволення пізнавальної потреби, але й цілого ряду потреб розвитку
особистості учня: самоствердження, самовираження, самовизначення,
самоактуалізація. Учень адаптує себе до соціуму, проходить перші соціальні
проби, тобто здійснює самовдосконалення.
У своїй практиці використовую послідовність
роботи над проектом, яка включає кілька етапів: підготовку,
планування, дослідження,
формулювання результатів і висновків, захист проекту, оцінку
результатів і процесу проектної
діяльності.
Комп'ютерні технології в проектній діяльності
Застосування інформаційних технологій у
всіх сферах людської життєдіяльності на сьогодні стало необхідною умовою
успішного функціонування в сучасному інформаційному суспільстві, а отже, має
стосуватися й шкільної освіти. Для того щоби навчально-пізнавальна діяльність
учня стала самостійною, має змінитися організація цієї діяльності.
Перспективним, на мій погляд, є використання інформаційних технологій на уроках
біології, а також у проектній діяльності. Самостійне одержання нових знань на
основі вивчення комп’ютерної моделі робить ці технології в процесі навчання
одним з інструментів пізнання. Ідея створення проекту на електронному носії
виникла дуже давно. Вибравши собі тему для досліджень, учні виконують проекти й комп’ютерні
презентації до них («Бактерії, їхнє значення у природі й діяльності людини»,
«Фізіологія нервової системи», «Фізіологія серцево-судинної системи», «
Загальна характеристика хордових», «Серце - будова й функції», «СНІД - міфи й реальність», « Різноманітність павуків» та
ін.).
Етапи роботи учня під
час дослідження
Етапи роботи учня у проектній діяльності дають змогу вести своєрідний
щоденник, у якому відбито кожний крок діяльності школяра:
визначення теми, результату роботи; розробка плану дій; добирання літератури,
матеріалу;
складання плану проекту; конспектування; консультації;
рецензування;
презентація; захист.
Отже, метод проектів зорієнтований на самостійну,
дослідницьку діяльність, створює умови для підготовки та безперервної освіти учнів в сучасних умовах.
Бібліографія
1. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.
Наук.-метод. посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. – К.: А.С.К., 2006.
2. Тагліна О.В. Метод проектів на уроках біології. – Х.: Ранок, 2000. –
160с.
3.
Науково – методичний журнал „Біологія ”. - Видавнича група «Основа», № 1-2
, 2014 р.
4.
Використання активних та інтерактивних
технологій навчання на уроках біології. Методичні рекомендації, ж. Біології
«Шкільний світ» № 3, 2006р.
Щиро дякую за змістовну і цікаву статтю! Робота над біологічними проектами дозволяє організувати дослідницьку діяльнясть учнів, сприяє підвищенню самостійності, розвитку їх комунікабельності, сприяє формуванню творчої діяльності. Ваші учні створюють чудові проекти - презентації! Бажаю творчої наснаги!.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВидалитиДякую! Будем і далі продовжувати роботу над біологічними проектами. Це дуже цікава тема.
Видалити
ВідповістиВидалитиДля уроків біології ідеально підходить метод проектів. Ви гарно описали використання даного методу на своїх уроках. Я погоджуюсь з Вам, що для залучення учнів до проектної діяльності вперше, потрібно починати з міні-проектів. Проектна діяльність у поєднанні з інформаційними технологіями - це ідеальний «рецепт» для розвитку творчої особистості. Творчих успіхів Вам та Вашим вихованцям!
Дякую за коментар! Метод проектів сприяє зацікавленню учнів біологією та поглиблює знання учнів з предмету.
ВидалитиДякую за цікаву статтю! Застосування проектної діяльності на уроках біології дає можливість створювати атмосферу пошуку, творчості, розвитку самостійності та активності учнів. Бажаю Вам успіхів у роботі!
ВідповістиВидалитиДякую за відгук! Сподіваюсь на співпрацю.
ВідповістиВидалитиОльга Василівна! Ми із великим задоволенням приймаємо участь у наших з Вами проектах. Особливо сподобалася робота над проектом " Дослідження столітнього дуба". Чекаємо на нове цікаве дослідження. Учні 9 кл.
ВідповістиВидалитиДякую. Сподіваюсь на нову співпрацю.
ВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиМені дуже подобається проектна діяльність. Планую і надалі працювати над біологічними проектами. Дякую!
ВідповістиВидалитиЩиро вдячна за твою наполегливу працю. Подальших успіхів.
ВидалитиОрганізація проектно - дослідницької діяльності - важлива складова методики сучасного уроку біології. І Ви, Ольго Василівно, з успіхом з нею справляєтесь Ваші проекти надзвичайно цікаві і актуальні. Творчого натхнення вам і успіху!
ВідповістиВидалитиДякую за коментар. Мені дуже приємно отримати саме від Вас оцінку своєї діяльності. Бажаю і Вам, Оксано, успіхів.
ВидалитиВи дуже вдало використовуєте у своїй діяльності метод проектів, що дозволяє поглиблювати біологічні знання учнів та розвиває їхню пізнавальну активність!!!
ВідповістиВидалитиУспіхів Вам)))
Дякую! Планую і надалі працювати в цьому напрямку.
ВидалитиВи – сучасний учитель, який, обираючи з різноманітних форм і методів навчання метод проектів, забезпечує активну діяльність учнів. А всім відомо, що знання , отримані в активній діяльності, – найміцніші. Проект спонукає учня виявити інтелектуальні здібності, моральні і комунікабельні якості, продемонструвати рівень оволодіння знаннями й загальнонавчальними вміннями, здатність до самоосвіти й самоорганізації. Успіхів Вам, Ольго Василівно!
ВідповістиВидалитиМетод проектів дуже дієвий і на уроках природознавства у початковій школі.