четвер, 29 січня 2015 р.

ВПРОВАДЖЕННЯ І ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ В РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ


Ольга Сухина, вчитель початкових класів  загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Хащувате Гайворонського району Кіровоградської області

В статті йдеться про впровадження  елементів  інтерактивних, комп’ютерних технологій на уроках в початкових класах з метою формування творчої особистості.


Основною характеристикою традиційної системи освіти, яка спрямована здебільшого на запам’ятовування програмового матеріалу і відтворення його, є конкретно-практичні знання, викладені у вигляді готових зразків.
Нині у початкових класах потрібно змінювати пріоритети цілей навчання: на перший план треба ставити його розвиваючу функцію, культ самостійності і нестандартності думок.
У північних народів є простий і мудрий афоризм: “Якщо подарувати людині одну рибину, вона буде ситою один день. Якщо подарувати дві, буде ситою два дні. А якщо навчити ловити рибу – буде ситою все життя.” Так і в навчанні: скільки б у школяра не було предметних знань і вмінь, старанності, сумлінності – їх все одно буде замало для подальшого успішного навчання і розвитку.

       У своїй роботі впроваджую інноваційні технології, поєдную групові та індивідуальні форми роботи.
Застосовую  елементи  інтерактивних, комп’ютерних технологій з метою формування творчої особистості.
         Працюю над розвитком навчальних, інтелектуальних і творчих можливостей учнів початкових класів.
 Віддаю перевагу таким інтерактивним прийомам та методам:
·        акваріум;
·        асоціативний кущ;
·        ажурна пилка;
·        мікрофон;
·        мозкова атака;
·        навчаючись – учусь;
·        рефлексія;
·        рольова гра.
Розвиток творчої особистості потребує відповід­них умов, від яких залежить його ефективність, про­дуктивність виявів особистості як суб'єкта діяльнос­ті. Цьому найбільшою мірою сприяє навчально-ви­ховний процес з єдиними підходами та вимогами до кожної дитини, наданням їй максимальних мож­ливостей для виявлення і розкриття творчих здібнос­тей, обдаровань на всіх етапах. Але вони швидко втомлюються, а це викликає необхідність урізноманітнення видів діяльності та можливість їх зміни. Конкретність і образність мислення, емоційність, естетичне ставлення до дійсності, що оточує, швидка зміна настрою - ці якості притаманні всім молодшим школярам і свідчить про широкий рівень творчих здібностей вікової категорії в цілому. Недостатність їх  життєвого досвіду й знань компенсується фантазією. Твор­чий розвиток  залежить від взаємовідносин дитини і до­рослого, спільної діяльності у сім'ї, батьків та педагогів, що створює єдиний соціально-педагогічний простір. Внаслідок такої співпраці виробляються однакові погляди на процес розвитку, виховання та навчання дитини.
В практиці роботи часто використовую різні елементи ігор, завдяки чому діти засвоюють норми поведінки і взаємостосунків у колективі. Розвиток здібностей здійснюється через сенсорні, дидактичні, творчі та розвивальні завдання. Щоб навчальний матеріал засвоювався краще,  використовую різні види діяльнос­ті: малювання, ліплення, аплікації, конструювання з паперу та природного матеріалу.
Такі заняття сприяють інтелектуальному розвитку дітей через їхню активність: розвивають дрібну моторику рук, необхідну для навчання письма. У кожній дитині закладені певні здібності, тільки в одних  виявляються дуже яскраво й виразно, а в інших залишаються дрімати всередині. Здібності можуть виявлятися і в ранньому дитинстві, і в зрілому віці. Батьки також повинні добре знати, що обдаровані діти швидше за інших виконують роботу, прагнуть до самостійності, до розв'язання завдань проблемного характеру або таких, які вимагають кмітливості, різних способів розв'язання, творчості. Тому співпрацюю із батьками,  намагаюся надати методичну допомогу, використовуючи поради провідних науковців.
Розвиток здібностей нерозривно пов'язаний із формуванням інтересу.  Важливо правильно підібрати матеріал для розумового навантаження, щоб не зникла зацікавленість дітей, вміло підтримувати вогник творчості в їхніх очах та душах. Для цього використовую різні форми проведення уроку, наприклад
( «Інтегрований урок-подорож (читання / українська мова / математика) «Океаном Знань»; підсумковий інтелектуальний урок-гра із природознавства «Що? Де? Коли?» , захист проекту «У світі професій »та інші).
Особливе значення в навчально-виховному процесі приділяю формуванню здорового способу життя. Проводжу профілактичні виховні бесіди серед учнів та їх батьків, ігри на свіжому повітрі, уроки-милування, спостереження та інше       Значну увагу приділяю  розвиткові пізнавальних інтересів дитини, адже завдяки їм формуються основні інтелектуальні вміння, необхідні для засвоєння знань, закладається основа для дальшого успішного оволодіння ними. Василь Сухомлинський зазначав, що до кожної дитини треба мати підхід. Тому розвиваю у своїх вихованців активну пізнавальну діяльність, зацікавлюю різними видами завдань (пошуковими, логічними, ігровими). 
         Готую і проводжу виховні заходи ( «Початкова школо, прощай!»,  «Рідну матусеньку зі святом вітаю», «Привітання ветеранові» та інші) спільно із батьками, що сприяє зближенню і взаєморозумінню.
 Цілеспрямовано працюю із своїми вихованцями у профорієнтаційному напрямку  девізом якого є слова; «Люби, шануй і поважай працьовитих людей». З перших навчальних днів намагаюся ознайомити учнів з різними професіями, дбаю, щоб дитину надихало бажання принести користь суспільству, щоб  вона відчула : без праці не можна жити, праця забезпечує повноту духовного життя.
Переконана, що дитина не тільки повинна засвоїти певну суму знань, а й навчитися спостерігати, порівнювати, виявляти взаємозв'язок між поняттями й міркувати. А добитися це можливо лише засобами, що активізують пізнавальну діяльність.
         Усвідомлюючи, що словесна творчість – могутній стимул духовного життя дитини, високоефективний засіб її розвитку, джерело натхнення в оволодінні мовленнєвою культурою, надійний засіб самоствердження особистості намагаюсь, щоб жодне заняття не проходило без роботи, пов’язаної зі збагаченням словникового запасу учнів. Провели з учнями та батьками свято «Посвята в читачі», конкурс кращого читця до Дня Соборності України, Шевченківські читання.
Упродовж багатьох років черпала «золоті зерна» з методичної літератури, ознайомлювалася з досвідом учителів-новаторів.
         Важливо, щоб навчальна праця приносила радість. Дитина, яка захоплена справою, яка їй до вподоби, виявляє наполегливість, силу волі, критичне ставлення до загальновідомого. В творчості дитина може реалізувати всі наявні в неї знання, уміння та здібності.
         Отже,  на практиці необхідно використовувати інтерактивні форми в цілому, або ж взявши елементи, які більш доцільні до певного класу. Саме інтерактивні методи дають змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це надає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення; формувати критичне мислення; виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості.
БІБЛІОГРАФІЯ
1.            Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок.  Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник  – К.: А.С.К., 2004.
2.            Андрєєва В.М., Григораш В.В. Настільна книга педагога.// Х.: Основа, 2006.
3.            Урок у сучасному вимірі /Упор. Ампіголова Л.П. – Х.: Вид. група «Основа», 2006.


3 коментарі:

  1. Ця проблема мені близька. Так, використання комп’ютерних технологій, інтерактивні прийоми та методи активізують пізнавальну діяльність учнів, сприяють кращому засвоєнню знань. Знаю, що підготовка до таких уроків потребує немало часу. Дякую за цікаву статтю! Творчих успіхів Вам на педагогічній ниві!

    ВідповістиВидалити
  2. Наталя Рогова31 січня 2015 р. о 10:56

    Із задоволенням познайомилась з Вашим досвідом. Дуже сподобалось! Ви - сучасний творчий вчитель. А ще - чудова людина! Впевнена, що Ваші учні з радістю ходять до школи. Бажаю творчих успіхів, задоволення від роботи, натхнення, обдарованих учнів і вдячних батьків!

    ВідповістиВидалити
  3. Із Вашої статті видно, що Ви тісно співпрацюєте з батьками, надаєте їм допомогу у розвитку творчих здібностей дитини, залучаєте їх до участі у навчально-виховному процесі. А коли вчитель і батьки єдині, - буде гарний результат! Успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити