четвер, 29 січня 2015 р.

ДИДАКТИЧНА ГРА НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ


Тетяна Юрченко, вчитель інформатики Гайворонського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Кіровоградської області

 В даній статті йдеться про використання  на уроках інформатики дидактичних ігор, які спрямовані на досягнення якісного формування системи знань, умінь і навичок, їх застосування у практичній діяльності, розвитку інтелектуальних здібностей у легкій, цікавій, доступній формі.


"Учитися можна тільки весело... Щоб переварити знання, треба поглинати їх з апетитом".
Анатоль Франс
Сучасні уроки інформатики значно відрізняються від традиційних своєю спрямованістю на формування практичних навичок роботи з комп'ютером, духом постійного співробітництва між учителем і учнем, різними формами, прийомами й методами навчання, у тому числі й нестандартними.
Особливо цікаво проходять уроки інформатики з використанням ігрових технологій. Основна мета гри - підняти інтерес учнів до навчання, і тим самим підвищити ефективність навчання.
Урок-гру можна розглядати як одну з форм активного навчання, такі уроки припускають творчий підхід з боку вчителя й учнів, освоєння вмінь учнями в процесі активної пізнавальної діяльності.
Для учнів урок-гра - перехід в інший психологічний стан, це інший стиль спілкування, позитивні емоції, відчуття себе в новій якості  - такий урок - це можливість розвити свої творчі здібності й особистісні якості, оцінити роль знань і побачити їхнє застосування на практиці, відчути взаємозв'язок різних наук.
Для вчителя урок-гра, з одного боку - можливість краще зрозуміти учнів, оцінити їхні індивідуальні особливості, з іншого боку, це можливість для самореалізації, творчого підходу до роботи, здійснення власних ідей.
Важливо пам'ятати, що гра впливає на розвиток обох частин мозку. Тому що за граматику, логіку, лексику, аналіз і математику відповідає ліва півкуля, а за інтуїцію, ритм, фантазії й емоції - права.
Таким чином, гра стимулює краще запам'ятовування й розуміння матеріалу, а також сприяє підвищенню мотивації й дозволяє тому, кого навчають, комплексно використовувати органи почуттів при сприйнятті інформації, а також самостійно й неодноразово відтворювати її в нових ситуаціях.
Ігри, що використовуються на уроках інформатики діляться на: комп'ютерні, рольові, організаційні і ділові.
На уроках інформатики в початковій  школі і середній ланці - це рольові й комп'ютерні ігри, старшій ланці - ділові ігри. Грати можна цілий урок або використовувати ігрові фрагменти на уроках.
Ігри доцільно використовувати на різних етапах уроку: при засвоєнні нових знань, відпрацювання навичок, формування умінь, при перевірці результатів навчання. 
В залежності від кількості учасників дидактичні ігри можуть бути:

·        Одиночні
·        Парні
·        Групові
·        Колективні

Приклади:
Логіка програміста.
Відгадай слово, фразу. Наприклад:
Текстовий, графічний, системний, програмний, виконуваний, командний, прихований, архівний ... (файл).  
Розгадай кросворд або ребус.
Або створи кросворд або ребус.
Гра «Так» - «Ні».
Питання читається один раз, перепитувати не можна, за час читання питання необхідно записати відповідь «так» чи «ні». Головне тут - долучити навіть самих пасивних до навчання.
Гра «Допиши визначення, формулу, програму ...» (Гра «Закінчи речення»)  
Наприклад: Інформація - це ...
Комп'ютерні синоніми.
Для кожного з наведених слів вкажіть його синоніми. Наприклад: Вінчестер - ... (жорсткий магнітний диск). RAM - ... (ОЗП)
Принтер - ... (друкуючий пристрій).
Розсіяний інформатик або розсіяний програміст.
Знайдіть помилку у визначенні, програмі, блок-схемі тощо.
Наприклад:Знайдіть помилки в наступному арифметичному виразі, записаному в формулі в Excel: =(cos A2 + sin (A2) ^ 2- (A2-3,4) / (1.64-abs (A2 + 2*A2))
Гра «Зроби висновок».
Наприклад, заповніть формулами порожні клітини в електронній таблиці, де є завдання на побудови графіків функцій в Excel.
Комп'ютерні омоніми.
За допомогою запропонованих підказок відгадайте комп'ютерні терміни і поняття інформатики. Наприклад: Не тільки одиниця тиску, але і популярна мова програмування. (Паскаль).
Гра «Ти – мені, я – тобі». Учні задають запитання з теми один одному.
Гра «Знайди помилку» - повторення вивченого матеріалу за допомогою гри (Актуалізація опорних знань учнів).
Інформаційне лото.
Збери блок-схему, програму, комп'ютер, апаратну частину ПК, програмне забезпечення ПК і т.д.Наприклад: Кожна команда отримує кілька картинок із зображенням комплектуючих і периферійних пристроїв. Гравці, користуючись підручником, повинні підготуватися до того, щоб переконливо розповісти про те, що зображено на картинці, чи є зображений предмет обов'язковим для роботи комп'ютера, представити його функціональні можливості.
Гра «Зайвий термін»
Наприклад: у кожній з наведених груп термінів один термін є “зайвим”. Знайдіть його.
w Евклід, Морзе, Нортон, Менделєєв, Паскаль, Гейтс
w Файл, Правка, Зафарбування, Сервіс, Вигляд, Вставка…тощо
Гра «Знайдіть пару»
Дано таблицю з двома колонками слів і словосполучень.
Необхідно знайти пари слів, що є синонімами.
Для ділової гри характерна наявність проблемної ситуації, ролей і рольових цілей, колективна діяльність, імітація професійної діяльності.
У навчальному процесі виділяють наступні види ділової гри:

Ділову гру можна проводити:
 - з метою мотивації вивчення нового матеріалу та актуалізації знань і вмінь учнів;
- під час вивчення нового матеріалу;
 - після вивчення теоретичного матеріалу;
- протягом декількох уроків теми на основі довготривалої ділової гри.
Для того щоб створити рольову гру, потрібно мати чітке уявлення про складові частини гри:



• рольове моделювання;
• алгоритм рольової гри;
• етика майстра гри;
• стандарти правил і
 використання їх у грі.

Приклади:
Урок-гра
«Суд над комп'ютерним вірусом»
Урок-подорож “Інтернет”
є завершальним по темі “Передача інформації в комп'ютерних мережах” і призначений для систематизації знань учнів
Рольова гра «Штучний розум ».
Ролі: секретар (дає слово, робить висновки); спостерігач (висловлює проблему); опонент; експерт; учений (доповідає теоретичний матеріал); лаборант (повідомляє результати досліду); журналіст.
На урок інформатики в якості залікового або підсумкового уроку дуже корисно, на мій погляд, проводити уроки - вікторини. Урок-вікторина має характер змагання. Для активного змагання питання вікторини слід формувати чітко, конкретно, без зайвих слів. Лише в такому випадку учні зможуть дати швидку відповідь. Не менш важливим є підбиття підсумків вікторини. Логічним закінченням уроку-вікторини повинно бути оголошення переможців і оцінювання учнів.
         Прикладом таких ігор-вікторин на уроках інформатики можуть бути:
• Урок-гра «О, щасливчик»,
• Гра «Інтелектуальне казино».
• Гра "Розумники і розумниці”
• Вікторина «Ти, я і інформатика»


Бібліографія

1.     Верлань А.Ф., Тверезовська Л. О. Основні напрямки застосування інформаційних технологій у сучасній школі // Сучасні інформаційні технології в навчальному процесі. – К.: КПУ імені М. П. Драгоманова. – 1997. – с. 22 – 38.
2.     Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок.  Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник  – К.: А.С.К., 2004.
3.     Апатова Н.В. Інформаційні технології в шкільній освіті. - М.: Просвещение-АСТ, 1994.
4.     Вербицький А.А. Активне навчання в школі: контекстний підхід. - М.: Просвещение, 1991.
5.     Інтернет-ресурси

3 коментарі:

  1. Дякую, Тетяно Михайлівно, за змістовну статтю. Цілком і повністю поділяю Вашу думку, що саме завдяки дидактичним іграм можна підвищити пізнавальні інтереси учнів на уроках інформатики.Успіхів Вам, творчості і натхнення!

    ВідповістиВидалити
  2. Ірина Береза31 січня 2015 р. о 13:54

    Цілком з Вами погоджуюся. Поділяю й думку, що знання слід поглинати з апетитом, лише тоді можна отримати очікуваний результат. Дякую за статтю. Всього Вам найкращого!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за цікавий матеріал, обов'язково використаю на уроках.

    ВідповістиВидалити