Тетяна
Юрченко, вчитель інформатики Гайворонського міжшкільного навчально-виробничого
комбінату Кіровоградської області
"Учитися
можна тільки весело... Щоб переварити знання, треба поглинати їх з
апетитом".
Анатоль
Франс
Сучасні уроки інформатики значно відрізняються від
традиційних своєю спрямованістю на формування практичних навичок роботи з
комп'ютером, духом постійного співробітництва між учителем і учнем, різними
формами, прийомами й методами навчання, у тому числі й нестандартними.
Особливо цікаво проходять уроки
інформатики з використанням ігрових технологій. Основна мета гри - підняти інтерес учнів до навчання, і тим самим підвищити
ефективність навчання.
Урок-гру можна розглядати як одну з форм активного
навчання, такі уроки припускають творчий підхід з боку вчителя й учнів,
освоєння вмінь учнями в процесі активної пізнавальної діяльності.
Для учнів урок-гра - перехід в інший психологічний стан, це
інший стиль спілкування, позитивні емоції, відчуття себе в новій якості - такий урок - це можливість розвити свої
творчі здібності й особистісні якості, оцінити роль знань і побачити їхнє
застосування на практиці, відчути взаємозв'язок різних наук.
Для вчителя урок-гра, з одного боку - можливість краще зрозуміти
учнів, оцінити їхні індивідуальні особливості, з іншого боку, це можливість для
самореалізації, творчого підходу до роботи, здійснення власних ідей.
Важливо пам'ятати, що гра впливає на розвиток обох
частин мозку. Тому що за граматику, логіку, лексику, аналіз і математику
відповідає ліва півкуля, а за інтуїцію, ритм, фантазії й емоції - права.
Таким чином, гра стимулює краще запам'ятовування й
розуміння матеріалу, а також сприяє підвищенню мотивації й дозволяє тому, кого
навчають, комплексно використовувати органи почуттів при сприйнятті інформації,
а також самостійно й неодноразово відтворювати її в нових ситуаціях.
Ігри, що використовуються на уроках інформатики
діляться на: комп'ютерні, рольові,
організаційні і ділові.
На уроках інформатики в початковій школі і середній
ланці - це рольові й комп'ютерні ігри, старшій ланці - ділові ігри. Грати можна
цілий урок або використовувати ігрові фрагменти на уроках.
Ігри доцільно використовувати на різних етапах уроку: при засвоєнні
нових знань, відпрацювання навичок, формування умінь, при перевірці результатів
навчання.
В залежності від кількості учасників дидактичні ігри
можуть бути:
·
Одиночні
·
Парні
·
Групові
·
Колективні
Приклади:
Логіка програміста.
Відгадай слово, фразу. Наприклад:
Текстовий, графічний, системний, програмний,
виконуваний, командний, прихований, архівний ... (файл).
Розгадай кросворд або ребус.
Або створи кросворд або ребус.
Гра «Так» - «Ні».
Питання читається один раз, перепитувати не можна, за
час читання питання необхідно записати відповідь «так» чи «ні». Головне тут -
долучити навіть самих пасивних до навчання.
Гра «Допиши визначення, формулу, програму ...» (Гра «Закінчи речення»)
Наприклад: Інформація - це ...
Комп'ютерні
синоніми.
Для
кожного з наведених слів вкажіть його синоніми. Наприклад: Вінчестер - ... (жорсткий магнітний диск). RAM - ... (ОЗП)
Принтер
- ... (друкуючий пристрій).
Розсіяний
інформатик або розсіяний програміст.
Знайдіть
помилку у визначенні, програмі, блок-схемі тощо.
Наприклад:Знайдіть
помилки в наступному арифметичному виразі,
записаному в формулі в Excel: =(cos A2 + sin (A2) ^ 2- (A2-3,4) / (1.64-abs (A2
+ 2*A2))
Гра
«Зроби висновок».
Наприклад,
заповніть формулами порожні клітини в електронній таблиці, де є завдання на
побудови графіків функцій в Excel.
Комп'ютерні
омоніми.
За
допомогою запропонованих підказок відгадайте комп'ютерні терміни і поняття
інформатики. Наприклад: Не тільки одиниця тиску, але і популярна мова
програмування. (Паскаль).
Гра
«Ти – мені, я – тобі». Учні
задають запитання з теми один одному.
Гра
«Знайди помилку» - повторення
вивченого матеріалу за допомогою гри (Актуалізація опорних знань учнів).
Інформаційне
лото.
Збери блок-схему, програму, комп'ютер, апаратну
частину ПК, програмне забезпечення ПК і т.д.Наприклад: Кожна команда отримує
кілька картинок із зображенням комплектуючих і периферійних пристроїв. Гравці,
користуючись підручником, повинні підготуватися до того, щоб переконливо
розповісти про те, що зображено на картинці, чи є зображений предмет
обов'язковим для роботи комп'ютера, представити його функціональні можливості.
Гра
«Зайвий термін»
Наприклад:
у кожній з наведених груп термінів один термін є “зайвим”. Знайдіть його.
w Евклід, Морзе, Нортон,
Менделєєв, Паскаль, Гейтс
w Файл, Правка, Зафарбування, Сервіс, Вигляд, Вставка…тощо
Гра «Знайдіть пару»
Дано таблицю з двома колонками слів і словосполучень. Необхідно знайти пари слів, що є синонімами.
w Файл, Правка, Зафарбування, Сервіс, Вигляд, Вставка…тощо
Гра «Знайдіть пару»
Дано таблицю з двома колонками слів і словосполучень. Необхідно знайти пари слів, що є синонімами.
Для ділової гри характерна наявність
проблемної ситуації, ролей і рольових цілей, колективна діяльність, імітація
професійної діяльності.
У навчальному процесі виділяють наступні види ділової гри:
Ділову гру можна проводити:
- з метою мотивації вивчення нового матеріалу та актуалізації знань і вмінь учнів;
- під час вивчення нового матеріалу;
- після вивчення теоретичного матеріалу;
- протягом декількох уроків теми на основі довготривалої ділової гри.
- з метою мотивації вивчення нового матеріалу та актуалізації знань і вмінь учнів;
- під час вивчення нового матеріалу;
- після вивчення теоретичного матеріалу;
- протягом декількох уроків теми на основі довготривалої ділової гри.
Для того щоб створити рольову гру, потрібно мати чітке
уявлення про складові частини гри:
• рольове моделювання;
• алгоритм рольової гри;
• етика майстра гри;
• стандарти правил і
використання їх у грі.
Приклади:
Урок-гра
«Суд над комп'ютерним вірусом»
Урок-подорож “Інтернет”
є завершальним по темі
“Передача інформації в комп'ютерних мережах” і призначений для систематизації
знань учнів
Рольова гра «Штучний
розум ».
Ролі: секретар (дає слово,
робить висновки); спостерігач (висловлює проблему); опонент; експерт; учений
(доповідає теоретичний матеріал); лаборант (повідомляє результати досліду);
журналіст.
На урок інформатики в
якості залікового або підсумкового уроку дуже корисно, на мій погляд, проводити
уроки
- вікторини. Урок-вікторина має характер змагання. Для активного
змагання питання вікторини слід формувати чітко, конкретно, без зайвих слів.
Лише в такому випадку учні зможуть дати швидку відповідь. Не менш важливим є
підбиття підсумків вікторини. Логічним закінченням уроку-вікторини повинно бути
оголошення переможців і оцінювання учнів.
Прикладом таких ігор-вікторин на
уроках інформатики можуть бути:
• Урок-гра «О, щасливчик»,
• Гра «Інтелектуальне казино».
• Гра "Розумники і розумниці”
• Вікторина «Ти, я і інформатика»
Бібліографія
1. Верлань А.Ф.,
Тверезовська Л. О. Основні напрямки застосування інформаційних технологій у
сучасній школі // Сучасні інформаційні технології в навчальному процесі. – К.:
КПУ імені М. П. Драгоманова. – 1997. – с. 22 – 38.
2. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок.
Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник – К.: А.С.К., 2004.
3.
Апатова Н.В.
Інформаційні технології в шкільній освіті. - М.: Просвещение-АСТ, 1994.
4.
Вербицький А.А.
Активне навчання в школі: контекстний підхід. - М.: Просвещение, 1991.
5. Інтернет-ресурси
Дякую, Тетяно Михайлівно, за змістовну статтю. Цілком і повністю поділяю Вашу думку, що саме завдяки дидактичним іграм можна підвищити пізнавальні інтереси учнів на уроках інформатики.Успіхів Вам, творчості і натхнення!
ВідповістиВидалитиЦілком з Вами погоджуюся. Поділяю й думку, що знання слід поглинати з апетитом, лише тоді можна отримати очікуваний результат. Дякую за статтю. Всього Вам найкращого!
ВідповістиВидалитиДякую за цікавий матеріал, обов'язково використаю на уроках.
ВідповістиВидалитиТолько честные и лучшие онлайн казино для России в 2021.
ВідповістиВидалити