четвер, 22 січня 2015 р.

ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ




Віталій Оченаш, вчитель географії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
с. Солгутове Гайворонського району Кіровоградської області

Одним із ефективних шляхів формування географічних знань, творчого розвитку учня є інтерактивний урок. Інтерактивний означає здатність взаємодіяти з кимось або з чимось.
Мета інтерактивного навчання – створити комфортні умови навчання,за яких кожен учень відчуває свою успішність,інтерактивну спроможність. Суть інтерактивного навчання полягає у тому,що навчальний процес відбувається за умови постійної,активної взаємодії всіх учнів.

Одним із шляхів активізації розумової діяльності учнів під час навчання є застосування на уроках групової форми роботи(прийом «Творча лабораторія»). Роботу в групах можна ефективно застосовувати на різних етапах уроку і під час вивчення нового матеріалу і при його перевірці. Мета використання теж може бути різною: від поглиблення і розширення знань,здобутих на уроці,до формування навичок самостійного опанування навчальним матеріалом.
Так при вивченні теми «Машинобудування України» у 9 класі на етапі вивчення нового матеріалу, клас об’єднується у  групи і за допомогою тексту підручника учні створюють листи опорних сигналів. Наприклад:
А) Значення машинобудування.

В 7 класі на уроці узагальнення і систематизації знань по темі «Південна Америка» учні об’єднуються в групи  (прийом «Творча лабораторія»)   і створюють «візитну картку» материка.
Наприклад:
-         найвологіший материк;
-         найбільша за площею низовина – Амазонська;
-         найбільш  повноводна річка – Амазонка;
-         найбільше високогірне озеро – Тітікака;
-         найдовша змія – анаконда;
-         найменший плах  - колібрі.
З метою підвищення пізнавальної активності учнів застосовується на уроках методи та прийоми проблемного навчання  і створення проблемних ситуацій. Проблемні запитання якнайкраще стимулюють до самостійного пошуку, вимагають від учнів  неослабного польоту думки: 
-         Чи варто українцям перейматися проблемами далекої Африки?
-         Чим можна пояснити феномен появи пустелі Наміб на узбережжі океану?
-         Чому Велику Британію називають Англією?
-         В чому суть японського економічного «дива»?
Досить часто використовується на уроках такий прийом як проведення географічних диктантів («географічний крос»), логічних і асоціативних диктантів
Наприклад асоціативний диктант:
1.     Стіна, Бранденбурзькі ворота, рейхстаг, ведмідь, герб (Берлін)
2.     Частина світу, країни-карлики , 25 держав , колонізатори (країни Західної Європи )
Логічний диктант:
1.     Європа – центр-півострів (Італія)
2.     Море – півострів - «чобіток» (Апеннінський півострів)
«Географічний крос»:
1.     Крайньою південною точкою материка Африка є мис … (Агульяс)
2.     Найдовша річка Африки … (Ніл)
3.     Найповноводніша річка Африки … (Конго)
4.     Водоспад Вікторія знаходиться на річці … ( Замбезі)
5.     Найбільша пустеля Африки … (Сахара)
Активізувати творчі здібності та пізнавальну діяльність учнів можна використовуючи різні форми. З цією метою проводяться нестандартні уроки: урок-подорож, урок-суд, урок-прес-конференція, урок-конкурс , урок-щасливий випадок, урок-рольова гра, урок-екскурсія. Найчастіше тип цих уроків  підсумково-узагальнюючий.
Характеризуючи форми і методи навчання,слід зазначити неабияку роль гри. У навчальних іграх, відзначаючи переможців, слід привітати з успіхом усіх, хто брав участь у грі.
Ігри можна проводити для опитування, узагальнення знань,для повторення вивченого матеріалу.
Сучасний учень – майбутній фахівець. Маючи знання  в відповідній галузі, він зможе за різних  ситуацій самостійно приймати рішення, робити і відстоювати свій вибір. Тому для практичного спрямування теоретичних знань використовують ділові ігри. Наприклад,  у 9 класі пропонуються такі питання ігрового характеру:
1.     Ти – інженер, працюєш у Криворізькому регіоні. Які заходи щодо збереження земельних ресурсів запропонуєш?
2.     Ти – фермер. Подумай і спрогнозуй: яким буде напрям твого фермерського господарства? Чому? За рахунок чого ти плануєш отримати прибутки?
3.     Ти – підприємець і займаєшся посередницькою діяльністю. Вкажи з яких сусідніх країн ти розраховуєш одержати:
-         нафту і газ;
-         високоякісну техніку;
-         недорогий одяг і взуття масового попиту;
-         сучасні будівельні матеріали.
Під час мотивації навчальної та пізнавальної діяльності учнів по темі  «Степова зона» (8 клас) застосовується гра «Перегони». Учні об’єднуються в дві групи.  Завдання №1:  новий природний комплекс, який ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці, зашифровано в  географічних координатах. Це координати чотирьох міст України. Склавши їх  перші літери, отримаємо тему уроку:
1.     450 пн.ш. 340 сх.д. (Сімферополь) С
2.     490 30/ пн.ш. 250  30/ сх.д. (Тернопіль) Т
3.     470 30/ пн.ш.  340 30/ сх.д. (Енергодар) Е
4.     490  30/ пн.ш 340 30/ сх.д. (Полтава) П
Для учнів 6 класу  застосовується гра «Буквений каламбур». Потрібно переставити літери так, щоб вийшла назва гірських порід і мінералів.
КАПЯВН … (ВАПНЯК)
ТРОФ … (ТОРФ)
ФАНАТ … (НАФТА)
ЛІСЬ … (СІЛЬ)
РІСКА … (СІРКА)
ТАРІНГ … (ГРАНІТ)
Часто застосовується гра «Географічна мозаїка», особливо під час актуалізації опорних знань та вмінь. На дошці пишу  набір слів, з яких потрібно скласти речення. Наприклад:
Нерівності, рельєф, всі, поверхня, земна, це. (Рельєф – це всі нерівності земної поверхні);
Гори, основні, рівнини, рельєф, форми, це. (Гори і рівнини –це основні форми рельєфу).
Гра «М’яч із словами» - це один із варіантів відпрацювання  термінології. Кидаючи м’яч сусідові учень називає термін, наприклад «платформа». Той хто спіймав дає визначення і кидає наступному учневі, називаючи новий термін.
Цікавість в учнів викликає гра «Вірю – не вірю». Учні відповідають «так» або «ні». Наприклад урок узагальнення і систематизації знань по темі «Гідросфера» (6 клас):
1.     Чи вірите  ви, що найбільша кількість води  зосереджена в океанах і морях? (Так)
2.     Чи вірите ви, що найбільший острів – Великобританія? (Ні)
3.     Чи вірите ви , що припливи – ще хвилі, спричинені постійними вітрами? (Ні)
Також до ігрових елементів уроку відносяться розгадування кросвордів, ребусів, географічних загадок, вгадати «зашифроване слово».
         Отже, правильно організовані форми інтерактивного навчального спілкування можуть стати ефективним шляхом до розвитку творчих здібностей, зумовлюють зростання інтересу учнів до вивчення предмету, а також створюються умови для формування і прояву учнівських компетентностей, як основного індикатора якості сучасної освіти.

Бібліографія

1. Довгань Г.Д. Інтерактивні технології на уроках географії: навчально – методичний посібник – Х.: Видавнича група « Основа », 2005.
2. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок .Інтерактивні технології навчання: Наук. - метод. посібник – К.:А.С.К., 2004.
3. Скуратович О.Я. Шляхи підвищення ефективності уроку географії.
К.: Рад.шк., 1991.
4. Стадник О.Г. Інноваційні  технології навчання географії. Х.: Вид. група
« Основа », 2010.


16 коментарів:

  1. Ефективність застосування інтерактивних технологій на уроках географії очевидна результативністю на районних олімпіадах.Успіхів Вам.

    ВідповістиВидалити
  2. Цікавими, на мою думку, є нетрадиційні форми проведення уроків із застосуванням ігрових моментів на різних етапах. Дякую за змістовний матеріал.

    ВідповістиВидалити
  3. Одноманітність і традиційний підхід до подачі матеріалу учням не дає таких швидких результатів як використання інтерактивних технологій на уроках. Деякі ігри проведу на уроках природознавства в початковій школі. Цікаво і суттєво.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Враховуючи принципи наступності і систематичночнті навчання, багато прийомів і методів, що використовують учителі початкових класів, ми будемо продовжувати у середній та старшій школі.
      Віталій Оченаш

      Видалити
  4. Саме інтерактивні технології даютьзмогу теорію і практику засвоювати одночасно.Діти вчаться приймати рішення,робити свої "відкриття".Прикладом є моя Ярославка.Успіхів Вам і гарних результатів.Надія Захаренко.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дійсно погоджуюсь, що без зв'язку знань із життєвим досвідом учнів, без їх практичного втілення не можна досягнути гарних результатів.
      Віталій Оченаш

      Видалити
  5. Моїй роботі імпонують матоди і прийоми описані у Вашій статті. Сьогодні уроки мають проводитися по-новому, цікаво. Спасибі.

    ВідповістиВидалити
  6. Віталій Григорович, ваша стаття - узагальнення вашого досвіду. А він цікавий! Його слід поширювати та презентувати!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ваш досвід теж цікавий. Обмін досвідом - запорука зростання педагогічної майстерності.
      Віталій Оченаш

      Видалити
  7. Цікава стаття, відображає вашу діяльність на уроках, яку ми мали змогу спостерігати на семінарі. Щиро дякую за статтю, інформацію з якої буду використовувати на своїх уроках.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за оцінку педагогічної діяльності і запрошую на наступні семінари.
      Віталій Оченаш

      Видалити
  8. Така діяльність створює сприятливе середовище для ефективного вивчення географії.
    Успіху вам.Тригубчак А.

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую за цікаву статтю. Твій досвід переконує про необхідність якомога частіше використовувати різні інтерактивні вправи як під час вивчення нового матеріалу, так і при його закріпленні чи повторенні.
    Окремі теми курсу географії дають можливість провести урок у формі циклу інтерактивних вправ. Іноді на окремих етапах уроку використовуються різні інтерактивні вправи. Що добре розкито у статті. Інфомація корисна і для досвідчених вчителів, і для початківців.

    ВідповістиВидалити
  10. Ми в початковій школі також застосовуємо інтерактивні технології, що є дієвим. Із Вашої статті взяла для себе вправи, які використовуватиму на уроках природознавства( і не тільки). Дякую.Наталія Ніколюк.

    ВідповістиВидалити
  11. Щоб зацікавити нинішніх дітей вивченню предмета потрібно іти в ногу з часом. Тому таке застосування інноваційних технологій є актуальним. Бажаю успіхів та творчого натхнення.

    ВідповістиВидалити
  12. Використання інтерактивних технологій у вашій роботі дає свої результати:переможці олімпіад,учасники і переможці МАН. Ваш досвід роботи дуже цікавий,бажаю вам успіхів в роботі.О.Злагоднюк

    ВідповістиВидалити