Леся
Цвігун, вчитель початкових класів навчально-виховного
комплексу «Гайворонська гімназія -
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5»
У даній статті розкривається сутність інноваційних
техногологій – ТРВЗ-педагогіки (Теорія розвязання винахідницьких задач) та
ейдетики та їх вплив на розвиток творчих здібностей учнів, підвищення якості та
ефективності навчально-виховного процесу,активізації розумової діяльності
школярів, розвитку образного мислення, пам'яті та дитячої фантазії.
Сучасне суспільство пред'являє до людини все більш високі
вимоги. В умовах зростання соціальної конкуренції молодій людині необхідно
вміти творчо застосовувати ті знання та навички, якими він володіє. Творче
мислення сьогодні потрібне скрізь. Творчого вирішення потребують й побутові,
сімейні питання, щоб життя не перетворювалося на рутинну зміну дня і ночі, без
радощів, натхнення, відкриття та здивування.
Але
ці якості не формуються самі по собі. Їх потрібно цілеспрямовано систематично розвивати.
Тобто навчання творчості передбачає не формування навчальних навичок, а
створення універсальної системи раціональних засобів оволодіння будь – якими
знаннями і вміннями. Старим педагогічним технологіям це не під силу, тому
потрібно залучати нові. Яким методам і прийомам надати перевагу? А як в такому
розмаїтті методик і технологій обрати потрібну – це вже творчість і бажання
сучасного вчителя.
Психолог
Л.О.Макрідіна виділяєосновніположення технології ТРВЗ:
теорія – каталізатор творчого
розв'язання проблем;
знання - інструмент,
основа творчої інтуїції;
творчими здібностями наділена
кожна людина;
творчості треба
навчативсіх!
Створена
ТРВЗ – теорія розв'язання винахідницьких завдань в 1946 р. російським
ученим-дослідником, письменником-фантастом Генріхом Альтшуллером.У 70–80-ті
роки XX ст. ТРВЗ широко впроваджували в школах і училищах, а з 1987 р. – і в
дитячих садках.
Методи
та прийоми розвитку творчих здібностей
учнів:
-
Методи розвитку творчої уяви та мислення
-
Системно-функціональний підхід
-
Творчі задачі
-
Прийоми фантазування
Основа
ТРВЗ – це системно-функціональний підхід на базі об’єктивно діючих законів
розвитку систем. Виявляючи причинно-наслідкові зв’язки і знаходячи приховану
залежність як усередині системи, між її окремими елементами, системний підхід є
інструментом аналізу ситуацій і об’єктів, а також дає можливість організувати
інформацію і робити висновки.
Системно-функціональний підхід:
-
Основний інструмент формування
системного мислення учнів
-
Засвоєння навчального матеріалу за
алгоритмом
-
Швидкість та оригінальність мислення
-
Розвиток уяви та фантазії
-
Піктограми
-
Дає можливість запам'ятати і відтворити
текст у чіткій послідовності
-
Сприяє концентрації уваги
-
Розвиває образне мислення
Згадаємо
з історії, що піктограми – найперше
письмо в світі, у якому замість слів використовувались малюнки. Але не до
кожного слова можна одразу намалювати піктограми, цьому теж потрібно вчитися.
Виділяю етапи роботи з учнями, які допомагають їм освоїти цей метод запам’ятовування.
Щоб опанувати цим методом, спочатку потрібно засвоїти такі принципи.
- Принцип трансформації
– вправа "Перетвори букву в малюнок". Дітям дається буква потрібно
перетворити її в образ.
- Принцип закінчень –
дописуємо закінчення незасвоєних слів, після того, як діти намалювали малюнки.
- Принцип службових
слів – службові слова просто записати.
- Принцип швидкого
зчитування інформації з малюнків – вірш замальований і без помилок прочитаний,
прискорюємо швидкість зчитування, не забираючи сам аркуш.
- Принцип
рефлекторності – якщо використати систему повторювання, дитина запам’ятає вірш
на рефлекторному рівні і згадає через тривалий час,Використовуючи різні методи
при вивчені вірша діти можуть застосовувати свої власні асоціації та
індивідуальні способи запам’ятовування. Ці методи позбавляють дитину страху
перед вивченням вірша і дають можливість запам’ятати текст у чіткій
послідовності. Цей метод можна використовувати при усному стислому переказі на
читанні, природознавстві, готуючись до позакласного читання. На українській
мові, при написанні письмових переказів, слухаючи пояснення вчителя.
Конспектувати пояснення вчителя з гуманітарних дисциплін в старших класах. І
учень не буде відчуватися різкий перехід від початкової до старшої ланки.
Використання
піктограм на уроках читання (Додаток 1)
Вивчення
вірша напам'ять
Використання
піктограм на урокахукраїнської мови
Ознайомлення
з апострофом
На
уроках недостатньо часу, щоб в повній мірі використовувати ці методи. І тут в
пригоді став інтелектуального клуб "Юний ерудит", який функціонує на
базі навчально-виховного комплексу "Гайворонська гімназія-загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів № 5". На заняттях гуртка, які я проводжу, можна більш
глибоко оволодіти вже знайомими методами запам’ятовування, розвивати творчість учнів, вчити їх
самовдосконалюватися, виступаючи перед своїми однолітками.
Більш
розширену інформацію Ви можете знайти на сторінках мого сайту за адресою
hpp://sofiko444.wix.com./lesya
Бібліографія
1. Антощук Є. В. Десять
уроків чудової пам’яті. Швидка психологічна допомого від Української школи
ейдетики «Мнемозина» - К.: Вид. Ешке О. М. М., 2003 рік.
2. Антощук Є. В.
Учімося зарятовувати і пригадувати. Швидка психологічна допомога від Української школи ейдетики
«Мнемозина» - К.: Вид. Вирій 2007 рік.
3. Антощук Е. В.
Знакомьтесь, Ваша память. Скорая педагогическая помощь от Украинской школы
ейдетики «Мнемозина». Киев: Вирій 2005 рік.
4. Головань Т. Ю.,
Фещин О. А. Вчимо вірші напам’ять 1
клас. Тернопіль,
Навчальна книга –
Богдан.
5.Бібліотека журналу
«Початкове навчання та виховання». Х.: Вид. Основа
2006- 2010 роки.
6. Бібліотека газети
«Психолог». К.: Вид. Шкільний світ 2005–2011 роки.
7. Бібліотека газети
«Директор школи». К.: Вид. Шкільний світ 2008–2011
роки.
8. Пометун О.,
Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.К.: Вид. А. С. К.
2003 рік.
9. Програма курсу для
учнів 1-4 класів. Розвиток творчої уяви на основі ТРВЗ.Запоріжжя: Прем’єр, 2003
рік.
10.Чепурний Г. А.,
Палійчук Ю. В. Серія «Як навчитися легко вчитися».
Книга 1.
Додаток 1. Робота над
віршованим текстом.
Додаток 2. Проекти «Сім чудес світу» і «Сім чудес
Гайворонщини»
Доаток 3. Висячі сади Семіраміди
Дякую за чудову та повчальну статтю. Найбільше сподобалося використання піктограм на уроках читання. Дійсно дуже цікаво. З допомогою піктограми вірш "Садок вишневий коло хати", на маю думку, діти запам'ятають дуже швидко. Бажаю вам і надалі натхнення.
ВідповістиВидалитиДякую за коментар! Рада, що мої наробки стануть Вам у нагоді
ВидалитиУ Вас великий досвід щодо використання методів ТРВЗ-педагогіки, Ви одна із перших в нашому районі почали впроваджувати в практику дану технологію. Була присутня на Ваших уроках і бачила, як реалізуються на практиці описані в статті різні прийоми. Подальших Вам успіхів!!!
ВідповістиВидалитиДякую за гарні слова, які надихають на подальшу роботу!
ВидалитиМоїй роботі імпонують матоди і прийоми описані у Вашій статті. Сьогодні уроки мають проводитися по-новому, цікаво. Спасибі.
ВідповістиВидалитиДякую за Ваш коментар! Бажаю Вам успіхів у Вашій роботі!
ВидалитиПрийом "Піктограми" - один з багатьох мнемотехнічних прийомів. Він найефективніший під час запам’ятовування скоромовок, віршів, формул, правил, текстів, іноземних слів. Я використовую ще деякі прийоми: цифрообраз, сюжет. Прочитала статтю із задоволенням. Дякую!
ВідповістиВидалитиНавчатися з Вами цікаво, Лесю Вікторівно. Ви - людина розумна і неординарна. Такими бачу й ваших учнів. Дякую за статтю, бажаю "Так тримати!"
ВідповістиВидалитиЩиро вдячна за змістовну статтю, Лесю Вікторівно!Все,що Ви описуєте у своїй доповіді, використовується Вами на практиці. Ваші учні отримують міцне підгрунтя для подальшого навчання в середній та старшій школі. Вони відрізняються неординарністю, впевненістю в собі, великим розумовим потенціалом. Деякі описані Вами прийоми я також використовую у своїй практиці. Щиро дякую!
ВідповістиВидалитиБажаю Вам міцного здоров'я, нехай джерело Вашої творчості ніколи не пересихає.