субота, 24 січня 2015 р.

ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Наталія  Дунаєвська, вчитель початкових класів   загальноосвітньої  школи І-ІІІ  ступенів № 1 м.  Гайворон  Кіровоградської області
           Різноманіття здоров’язберігаючих технологій  дозволяє забезпечити виконання одного з найважливіших завдань школи  -  виховання і навчання  здорової дитини. У початковій школі це завдання стоїть особливо гостро. У статті  розкрито досвід роботи по використанню однієї з  здоровязберігаючих технологій - «пальчикової гімнастики». Ця технологія розвиває моторику дрібних м’язів пальців рук, творче мислення, артистизм, виховує почуття колективізму, створює атмосферу доброзичливості і впевненості  в собі. 

       Здоров’я – дорогоцінний дар, яким наділяє людину природа. Недарма в народі кажуть: у здоровому тілі – здоровий дух. Щоб надовго вистачило і того й іншого, треба загартовувати дитину змалечку, виховувати в неї звичку регулярно займатися фізкультурою.
У навчально-виховному процесі здоров’язберігаючі технології зайняли належне їм місце. Їх розмаїття дозволяє розв’язувати цілий ряд навчально - виховних завдань.
В.О.Сухомлинський в кількох своїх статтях підкреслював: «Я не боюся ще й ще раз повторити: турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили» [7].
Достатній рівень функціональної діяльності всіх органів та систем організму дітей на уроці, їхній загальний бадьорий стан забезпечується через проведення фізкультхвилинок, динамічних пауз з метою  розвантаження розумової активності вихованців. Значне місце серед них, на мій погляд, займає пальчикова гімнастика.
        40-хвилинне сидіння за партою згубно діє на фізіологічний розвиток усіх школярів, приводить до порушення основних нервових процесів, зниження розумової та м’язової працездатності. Розробляючи навчальний режим, особливу увагу слід приділяти чергуванню різних видів діяльності, активному відпочинку на уроках, де переважає статичне навантаження на учнів. Причому активно відпочивати мають не лише м’язи кисті руки, які стомлюються від письма, малювання, ліплення, а й усі м’язи тулуба, нижніх і верхніх кінцівок. В 1-му класі повинно бути дві фізпаузи по 2 хвилини кожна на 10-ій та 20-ій хвилинах уроку, а в 2-4 класах – по одній паузі на 20-ій хвилині уроку.
        Ігри з пальцями були створені для дітей дошкільного віку, але ними досить доречно користуватися у початковій школі, вони допоможуть вчителю не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а також знімуть психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня.
         Останнім часом педагогам дедалі частіше доводиться зустрічатися з таким явищем, як відставання в розвитку моторної функції дрібних м'язів пальців рук у дітей молодшого шкільного віку. У даному  віці потрібно розвивати механізми, необхідні як для опанування письма, так і для розвитку психічних процесів, що забезпечують базовий рівень знань, умінь та навичок.  Мають бути створені всі умови для накопичення дітьми досвіду — рухового та практичного — від якого залежатиме їхнє майбутнє.
        Китайські мудреці ще у II тисячолiттi до нашої  ери  знали, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком моторики. Сучасні дослідження фiзiологiв підтверджують існування такого зв'язку.  Манiпуляцiї рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення.   Прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження з рук, розслаблюють губи, що сприяє поліпшенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини.
         Дослідження  науковців свідчать, що кожен з пальців руки має своє представництво у кopi великих півкуль головного мозку. Розвиток pyxiв  пальців передує появі артикуляцiї складів. Таким чином, мовлення перебуває у прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.
        У театралізованій діяльності дитина відчуває себе актором, режисером, митцем. Вона вільна і розкута в своїх діях. А це — шлях до розвитку особистості.
           Народна мудрість здавна зберігає знання про доцiльнiсть використання  iгop з пальчиками. У різних культурах зустрічаються народні ігри для дітей, у яких активно задiянi руки та пальці.
        Доцільністю використання цієї здоров’язберігаючої технології займаюсь кілька років. Переконана в її ефективності в тому випадку, якщо здійснюється вона послідовно і поетапно. Пропоную різновиди вправ для розвитку руки і пальців:
1.  Пальчикові вправи.
2.  Веселі ігри для пальчиків.
3.  Ігри і малювання мотузочкою.
4.  Ігри з фантами.
5.  Ігри з камінчиками, ґудзиками,  паличками.
6. Різні види графічних вправ (по клітинках, з'єднання крапочок, змальовування візерунків).
7.  Цікаві кружечки.
         На першому етапі - пальчикові вправи - це різноманітні види та комплекси пальчикової гімнастики. Проводжу їх під ритмічну му­зику кілька разів на день. Закріплюються вони як на уроках, так і під час різноманітних ігор. Це можуть бути ігри з ґудзиками та шнурками, дрібними конструкторами, паличками.      Пальчикову гімнастику  починаю із знайомства зі своїми пальцями, їх назвами, призначенням, з елементарних вправ. Проводиться ця гімнастика щоденно. Найскладніші її елементи обов'язково повторюю кілька разів на день, щоб діти їх добре запам'ятали. Комплекси пальчикової гімнастики та окремі вправи включаю до фізкультхвилинок, фізкультпауз, занять з образотворчого мистецтва, трудового навчання (малювання, ліплення, аплікації, конструювання).
Застосовую пальчикові вправи і в індивідуальній роботі з дітьми. Під час виконання кожної вправи  залучаю працювати всі пальчики як правої, так і лівої руки. Цих правил діти мають до­тримуватися постійно та обов'язково: це запорука успіху. Дітям дуже подобається виконувати вправи, подані в ігровій формі з цікавим сюжетом, емоційно.
          Робота проводиться комплексно, послідовно, за етапами.
I    етап — пальчикова гімнастика.
II    етап — пальчикові картинки (фігури).
III    етап — пальчикові ігри (інсценування):
а)    пальчикові загадки;
б)    пальчикові вірші;
в)    пальчикові міні-вистави.
IV    етап — чарівна рукавичка.
1. Міні-сценки в рукавичці одного виконавця:
а)    з одним персонажем;
б)    з одним персонажем і рукою, вільною від рукавички;
в)    показ двома руками в рукавичках (по 1 персонажу).
2. Міні-сценки з кількома виконавцями (однією рукою).
3. Показ кількома виконавцями та кількома персонажами (двома руками).
4. Рукавичка з п'ятьма персонажами:
а)    з одним виконавцем;
б)    з кількома виконавцями.
5. Змішаний театр.
6. Творчість дітей.    
     „Пальчикові" ігри - вiршованi рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних pyxiв рук, пальчиків. Ігри з пальцями допомагають не тільки розвивати мовлення та iнтeлектуальнi здiбностi дитини, а й приносять задоволення від проведеного разом часу, допомагають у хвилини плачу, стають у пригоді для створення ритму впродовж дня. Пропонуючи дітям таку гру, необхідно відразу створити їм настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати вci рухи заздалегідь i поступово їх  повторювати.  Важливо, щоб вiдповiдна гра повторювалась упродовж певного проміжку часу. Наприклад, гру присвячено зимі протягом 2-х перших зимових тижнів. Потім на зміну приходить нова „пальчикова" гра, пов‘язана з певною подією, святом, періодом року. Можна виділити певний час для „пальчикової" гри. Наприклад, перед  вивченням нового звука. Коли лунають слова з гри, гортань дитини вібрує, повторюючи вci звуки, спершу беззвучно, а через деякий час з‘являться відтворені склади i слова із запропонованої гри. Hacтає i той момент, коли учень  разом з учителем показує гру з пальчиками. Світ „пальчикових" iгop дapyє радість.
       Використовувати цю технологію можна як у позакласній роботі так, безперечно, і при викладанні різних навчальних дисциплін.  Важливу роль відіграють уроки з математики (дії з предметами, різні види графічних диктантів), уроки навчання грамоти, фізкультури, рухливі ігри. Добре сприяє розвиткові дрібних м’язів робота з ниткою, макраме, плетінні, в'язання, викладання візерунків з насіння.
          Хочеться конкретніше зупинитися на деяких фрагментах уроку, де рука використовується нетрадиційно: як лекало, як інструмент  малювання. Цікавим для дітей є малювання долонею.  Суть цього малювання полягає в тому, що фарбою намазують усю долоню, роблять відбиток на папері, а потім домальовують різні деталі. Тематика таких занять може бути  такою: "Сонечко", "Метелики на лужку", "Дикі  лебеді", "Весняні  квіти", "Світ комах" та інші. Такі заняття розвивають творчість дітей, уяву, фантазію, дають можливість самостійно створювати художні образи. За допомогою долоні діти можуть робити фартушок для ляльки, альбом, де аркуші будуть у формі долоні руки, робити "хлоп'ят з пальчиків", де тіло - рука, а голівку j одяг домальовують. Можна провести комбіновані уроки з малювання і природознавства "Жива картина". 
         Подобається дітям  такий вид театру, як театр "ручних тіней". Сцена тут - біла стіна, підсвічена лампою з абажуром або свічкою. З допомогою рук учитель, а за ним і діти можуть створювати образи собаки, кота, корови, птаха, змії, зайчика тощо. Коли діти навчаться показувати різних тварин, можна придумати і показати цілу казку. Театр "ручних тіней" сприяє розвиткові творчих здібностей дітей, вчить їх бути  артистичними, допомагає розвивати мовлення.
Цікавим видом роботи є показ пальчикових вистав. Він трохи нагадує театр "ручних тіней", але тут просто створюють образи пальчиків, і ці вистави показують удень. Діти теж придумують пальчикові фігури. Може бути кілька варіантів показу таких вистав:
1 варіант - кожна дитина  показує окремий персонаж протягом усієї вистави;  руку можна доповнити деталями (дзьоб для пташки, очі для кота, вуса та інше).
2 варіант -  кілька дітей показують виставу; одна дитина виконує кілька ролей і протягом усієї вистави за допомогою рук змінює образи;  кілька дітей можуть показувати один образаприклад, гусак: одна дитина двома долонями імітує крила, а друга - однією рукою показує шию гусаку; або стонога: на руку однієї дитини багато дітей кладуть свої долоні пальцями вниз) Такі вистави привчають дітей розподіляти ролі, узгоджувати свої дії з діями інших.
       «Пальчикову» гімнастику використовую як додаткову паузу відпочинку на уроках математики, української мови,  де дітям доводиться багато писати.
          До відомих дитячих віршиків, потішок  можна придумувати  різні рухи для відпочинку м’язів рук та для поліпшення настрою всього класу. Наприклад :   
                  
Гуси-лебеді летіли       (діти махають руками, імітуючи політ птахів)
На лужку тихенько сіли     (складають руки навхрест на грудях)
Посиділи, поклювали       (кругові оберти кистями рук до себе-від себе)
Покружляли, дружно встали      (руки піднімають вверх)
        Ці різноманітні вправи допомагатимуть не лише формувати тонкі рухи пальців обох рук, готувати руку до письма, а й розвивати зорову та слухову увагу, виховувати  працездатність, терплячість.
        Спільною метою рухливих і пальчикових ігор є не лише зміцнення здоров'я й правильний фізичний розвиток дітей, але й вироблення позитивних емоцій під час виконання різних рухів, спільної гри з однолітками.
       У такій роботі учні — мої помічники. Ми разом творимо, разом сумуємо з приводу невдач і разом радіємо успіхам.
                     Така дісталась вже нам робота,
                     Є в ній і радість, та є й турбота,
                     Є вічний пошук, безсонні ночі.
                     Та гріють душу дитячі очі.
                                                      Н.П.Уткіна
                                                      Бібліографія

1.Волощук І. С. Методи розвитку творчих здібностей учнів молодшого   шкільного віку. - К.: Інститут педагогіки АПН України,1998 р. Тернопіль:   Мандрівець 2008 р.
2.  Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. – К.: Академвидат, 2004 р.
3.Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій.1-4 класах.-К.: Вид.гр. «Основа», 2007 р.
4.Коберник Г. Виховний та розвивальний потенціал інтерактивних технологій навчання/ Г.Коберник //Сільська  школа України.-2006р.- №16-18.
5.Коваль Л.В. Сучасні навчальні технології в початковій школі.- Л.В. Коваль.-Д.: ТОВ «Юго-Восток», 2006 р.
6.Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні  технології  навчання. Науково – методичний посібник / К.: Видавництво А.С.К., 2004р.
7.Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. – К.: Радянська школа, 1981.

6 коментарів:

  1. Юлія Пошенко26 січня 2015 р. о 11:27

    Спасибі, колего! Ви надихнули мене на використання пальчикової гімнастики на уроках англійської мови в початкових класах! Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  2. Збереження і зміцнення здоров'я - це найважливіші складові роботи вчителя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їх духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили, бажання вчитися. Дякую зацікавий досвід.
    Ася Безносюк.

    ВідповістиВидалити
  3. Ви розкрили досить важливе питання, бо дітей з низьким розвитком моторики дрібних м'язів пальців рук стає більше. Дякую. Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити
  4. Цікаво було прочитати про "пальчикову гімнастику". Бажаю Вам успіхів та творчого натхнення!!

    ВідповістиВидалити
  5. Із великим задоволенням прочитала Вашу статтю.Світ „пальчикових" iгop дapyє дітям радість. Буду використовувати "пальчикову гімнастику" на своїх уроках. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  6. Пальчикові вправи допомагають урізноманітнити навчально-виховний процес цікавими і дуже корисними завданнями, що сприяють всебічному розвитку дитячої особистості. Ви дуже добре описали це у своїй статті. Успіхів!

    ВідповістиВидалити