субота, 24 січня 2015 р.

ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ АНІМАЦІЇ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Сергій Мєх, вчитель математики та інформатики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 м. Гайворон  Кіровоградської області

В даній статті йдеться про покращення сприйняття учнями традиційно «важких» тем з математики шляхом використання на уроках компютерної анімації.


Вже звичним стало використання презентацій Power Point на різних етапах уроку. Вони економлять час уроку, урізноманітнюють завдання математичного диктанту, заміняють стоси запилених таблиць та портретів, додають уроку естетики та ін. Та я хочу привернути увагу на використання компютерної анімації під час розвязування задач, що традиційно викликають труднощі у учнів. При цьому не будемо торкатись складних програм для створення анімацій, а закцентуємо увагу на можливостях програми Power Point.
Ні для кого не секрет, що досить часто учні, які добре займались з геометрії у середній школі, при переході до старшої мають проблеми. І причина цього у більшості випадків криється у різному рівні просторової уяви учня. Адже в стереометрії, на відміну від планіметрії,  розглядаються просторові фігури. Тому вчителю математики слід приділяти увагу вмінню учнів уявляти фігури у тривимірному просторі. Та навіть дуже гарно виконаний на дошці малюнок на початку для багатьох учнів є незрозумілим. Вони плутають розміщення ребер та граней. Потрібна аналогія зі справжнім об’єктом. Для цього добре використовувати об’ємні моделі фігур, що вивчаються. Використання тандему «малюнок – модель» поступово розвиває просторову уяву учня, вчить його уявляти фігуру по малюнку і, навпаки, зображати об’ємний об’єкт на дошці чи у зошиті. При цьому слід поступово зменшувати «появу» моделей і переходити виключно на використання малюнків. Моделі ж задіюються як «важка артилерія» в критичних ситуаціях. Та справа у тім, що велику кількість моделей потрібно придбати або зробити самостійно. А не кожен учитель є фахівцем з деревообробки чи вміє тримати електрод для виготовлення каркасних моделей. Ось тут у нагоді може стати компютер.
Так тема «Побудова перерізів» краще засвоюється, якщо до поставлених задач у кабінеті математики є моделі з виконаними перерізами. Та й тут виникають проблеми.
По-перше, демонстрація метода слідів вимагає наявності розрізаної моделі та можливості побудови продовження ліній та точок перетину, які «висять» у просторі. Саме цей момент самий складний у реалізації.
По-друге, наші кмітливі учні, коли бачать перед собою вже розрізану модель, починають хитрувати.
Щоб обійти ці гострі кути, я пропоную застосовувати анімаційні ефекти програми Power Point. Бажано, щоб розв’язання йшло на дошці або в зошитах, а презентація лише підсумовувала різні етапи розв’язання задачі. Таким чином, на етапі постановки задачі учні спочатку бачать лише її умову. У процесі фронтальної бесіди з’ясовується, про яку саме фігуру іде мова, як вона виглядає у житті (використовується набір моделей) і як на малюнку. Для підтвердження чи спростування висновків, до яких прийшли учні, вчитель натискає клавішу клавіатури і на моніторах або на екрані демонструється об’ємне зображення (слайд 1).
Після того, як на фігурі  будуть виставлені точки, через які має пройти січна площина, слідує перехід від обємного до каркасного зображення фігури (слайд 2). 
Далі розвязання йде за схемою: учні виконують побудови на дошці або в зошитах з необхідними поясненнями, а вчитель підсумовує або, за необхідності, пояснює кроки демонстрацією (слайди 3, 4).  
Використовувати дані анімації можна як для пояснення метода побудови перерізів, так і для відпрацювання практичних навичок. Вчитель же, анімувавши одну задачу, інші буде робити досить швидко.
Розвязання задач складанням рівнянь теж одна із тем курсу алгебри, яка викликає труднощі. Особливо задачі на рух, в яких обєкти доганяють один одного. І в цьому випадку на допомогу може прийти презентація. За умови застосування в ній анімації, учні мають змогу наочно побачити і те, як рух виглядає в житті, і як він виглядає мовою математичної графіки (слайди 5, 6, 7, 8).
З огляду на вищесказане можна зробити висновки:
1.            Використання анімації збільшує наглядність і допомагає учням розвивати просторову уяву.
2.            При набутті навичок  створення компютерних анімацій не забирає багато часу у вчителя і не вимагає великих затрат ні матеріальних, ні фізичних.
3.            Анімацію завжди можна доробити або переробити, виходячи з практики застосування на уроці.
4.            Компютерна анімація у тандемі з іншими видами роботи покращує результативність уроку і розвиває інтерес учнів до предмету.
Я навів лише кілька прикладів, та вчителі самі зможуть визначити, де ще можна використовувати анімації Power Point. І це стосується не тільки уроків математики.

                                                 Бібліографія
      1.Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посіб. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
      2.Бученко І. В. Комп’ютеризація навчання – свідчення професійної майстерності педагога. Інститут післядипломної педагогічної освіти. – К., 2007.

  3.Технологія конструювання мультимедійного уроку.
http://osvita.ua
Слайд 1
Слайд 2

Слайд 3
Слайд 4

Слайд 5

Слайд 6

Слайд 7

Слайд 8



8 коментарів:

  1. Цікава ідея! Думаю над створенням анімацій для уроків хімії. Тепер бачу, що це можливо навіть в програмі Power Point. Дякую за натхнення!

    ВідповістиВидалити
  2. Юлія Пошенко28 січня 2015 р. о 14:21

    Цікавий матеріал! Думаю, що і при викладанні англійської мови ( особливо вивчення часових форм) буде доречно використання анімацій! Успіхів Вам, колего!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за дуже змістовну статтю! Це набагато простіше, ніж "Динамічна геометрія".

    ВідповістиВидалити
  4. Дуже цікава стаття! Так тримати, Сергій Анатолійович!!!

    ВідповістиВидалити
  5. Методи які Ви описуєте в своїй статті, є дуже цікавими та результативними. Хочу побажати Вам позитиву, натхнення, хороших учнів та успіхів у Вашій роботі.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую всім за теплі слова і, в свою чергу, бажаю вам успіхів у роботі з анімацією.
    Щоб зрозумілішим був мій виступ - раджу переглянути приклад презентації за посиланням: http://forteacher.at.ua/news/vikoristannja_komp_juternoji_animaciji_na_urokakh_matematiki/2015-01-31-22

    ВідповістиВидалити
  7. Вікторія Дунаєвська31 січня 2015 р. о 11:32

    Дуже актуальна і цікаво написана стаття. Є чому у Вас навчитися. Успіхів Вам,
    Сергій Анатолійович!!!

    ВідповістиВидалити