неділю, 25 січня 2015 р.

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОЦІ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Олександр Чернієнко, вчитель музичного мистецтва загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Солгутове Гайворонського  району Кіровоградської області

Сучасні інформаційні технології дуже щільно увійшли в наше життя. Впровадження ІКТ на уроках музичного мистецтва допомагає здійснювати задумане, зробити урок сучасним та цікавим. Використання комп'ютерних технологій у процесі навчання впливає на зростання професійної компетентності вчителя, що сприяє значному підвищенню якості освіти.


Головним завданням реформування освіти є запровадження  в навчально-виховній роботі нових педагогічних інноваційних технологій. Музична освіта, яка заснована на новітніх педагогічних технологіях, виступає основою творчого розвитку духовної культури особистості. Пошук нових ідей , нових шляхів спонукає звернути увагу на використання у практиці викладання музики інноваційних технологій.
Сучасний вчитель повинен створювати нові, використовувати і впроваджувати  відомі та власні інформаційні джерела та технології у навчальному  процесі та в процесі організації  позаурочної діяльності загальноосвітнього навчального закладу, з метою підвищення рівня знань учнів та розширення загального інтересу школярів до музичного мистецтва. Предмет музики, як ніякий інший шкільний предмет, має в розпорядженні можливості для творення, оскільки музика - предмет співтворчості особистості вчителя і особистості учня, де провідне значення має потенціал особистості учня, його потребу і здатність до творчості, самореалізації, вдосконалення. 
           
Використання на уроках музичного мистецтва мультимедійних технологій підвищує інтерес до навчальної діяльності  і якість освіти.  Найважливіша з умов, що сприяє виникненню зацікавленого ставлення до творів  мистецтва - мотивація навчально-пізнавальної діяльності школярів, а також  їх активні  й свідомі  дії, спрямовані  на  освоєння  матеріалу.
         ІКТ поєднують у собі багато компонентів, необхідних для успішного навчання школярів. Це і відео, й анімація, і графіка, і звук. Грамотне використання комп'ютера допомагає вирішити дефіцит наочного приладдя, оптимізувати процеси розуміння й запам'ятовування навчального матеріалу, а головне, підняти на незмірно вищий рівень інтерес до предмета «Музичне мистецтво».   Урок музики стає не просто уроком розвитку сенсорних музичних здібностей, а уроком мистецтва, коли розвиваються всі психічні процеси: сприйняття, мислення, пам'ять, увага й зокрема музичні здібності: тембровий слух, відчуття ритму, музичне мислення і т.д.
Використання інформаційних технологій дає змогу залучати дітей до:
 створення творчих робіт;
пошукової роботи під час вивчення народної творчості, української музичної культури, творчості композиторів світу;
оформлення результатів роботи у вигляді різних проектів за певними темами.
До найбільш ефективних форм викладу навчального матеріалу слід віднести мультимедійні презентації, створені за допомогою Microsoft Power Point силами вчителів та учнів. Ця мультимедійна форма дозволяє подати матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. Мета такого подання навчальної інформації, перш за все, у формуванні у школярів системи образного мислення. Подання навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, вивільняє ресурси фізичних сил та уваги дітей. Це стає можливим завдяки властивостям інтерактивності електронних додатків, які оптимально пристосовані до організації самостійної пізнавальної діяльності учнів. Використання презентацій дозволяє побудувати навчально-виховний процес на основі психологічно коректних режимів функціонування уваги, пам’яті, розумової діяльності, гуманізації змісту навчання та педагогічних взаємодій, реконструкції процесу навчання з позиції цілісності. Використання презентацій є доцільним на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроку: під час пояснення нового матеріалу, закріплення, повторення, контролю.
Отже, використовуючи мультимедійні засоби, учитель інтенсифікує процес навчання, робить його більш наочним і динамічним. Ефективне використання комп’ютера на уроці, уміле поєднання педагогічної майстерності та можливостей комп’ютерної техніки дозволяє вчителю підвищити якість знань учнів .
Цінністю застосування мультимедійних презентацій на уроках музичного мистецтва є:
інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу;
багатоаспектний розвиток школяра;
ефективніше використання навчального часу;
можливість зворотнього зв’язку з кожним учнем;
наочність поданого навчального матеріалу;
можливість розвитку просторового мислення з предметів естетичного  циклу;
оперативність одержуваної інформації.
Отже, застосування комп’ютера на уроках музичного мистецтва стає новим методом активної організації та осмислення роботи учнів. Використання комп’ютерних засобів дозволить інтенсифікувати діяльність вчителя та учня; підвищити якість вивчення предмету; виділити суттєві сторони музичних  об’єктів, реально втіливши в життя принцип наочності; зосередити увагу на найбільш важливих (з точки зору навчальних завдань і цілей) характеристик досліджуваних об’єктів.
Усі позитивні якості мультимедіійних засобів можуть і не виправдати себе. Лише від учителя залежить ефективність впровадження всіх мультимедіа. Тому варто пам’ятати:
комп’ютер – помічник, посередник учителя, а не його замінник;
на уроці повинен переважати діалог учнів з учителем;
учитель є організатором продуктивної, змістовної та результативної діяльності;
сучасний урок має бути насичений змістовними діями учнів (розумовими, практичними).
Я  впевнений, що впровадження інновацій на уроках зможе піднести рівень вітчизняної освіти на новий, вищий рівень, що зрештою поставить Україну в один ряд із розвинутими країнами світу.
Бібліографія

1.     ГумінськаО.О. Уроки музики в загальноосвітній школі. Методичний     посібник.//О.О. Гумінська. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003.   
2.     Печерська Е.П. Уроки музики в початкових класах.//Е.П.Печерська. – Київ: Либідь, 2001.
3.     Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання Науково-методичний посібник //О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. — К.: Видавництво А. С. К., 2004.
4.     Масол Л.М. Методика навчання мистецтва у початковій школі: посібник для вчителів //Л.М.Масол, О.В.Гайдамака, Е.В.Бєлкіна, О.В.Калініченко, І.В.Руденко. – Х.: Веста: Видавництво "Ранок", 2006.

5.     Ростовський О.Я.Методика викладання музики в основній школі: Навч.-метод. посіб. // О. Я. Ростовський. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. 

19 коментарів:

  1. Мультимедійний супровід уроку підвищує якість вивчення предмету, дає змогу учням краще зрозуміти матеріал, розвиває зорову пам'ять, естетичний смак і т.д. Впроваджую на практиці використання мультимедійної технологій - дуже цікаво, практично і дає значний результат. Дякую за статтю. Деякі теоретичні аспекти взяла собі на замітку.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 04:08

      Дякую Вам! Я не раз був на Ваших уроках і на всіх позакласних заходах. У Вас є чого навчитися.

      Видалити
  2. Олександр Володимирович все це так. Але учнівський Хор у супроводі БАЯНА-це супер. Успіхів Вам.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 04:22

      Дякую! Живий звук не замінить ніяка техніка, але намагаємося йти в ногу із часом. Тому використовую і баян, і сучасні технології.

      Видалити
  3. Використання ІКТ на уроках музики дійсно є позитивним та цікавим для учнів. та, погоджуючись з Вами, Олександре Володимировичу, хочу відзначити, що на уроці повинно бути спілкування учителя та учнів. У Вас це є. Ваші уроки подобаються учням( особливо з використанням караоке), вони з радістю відвідають заняття хору. Бажаю Вам творчих злетів. Наталія Ніколюк.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 04:26

      Дякую, Наталіє Василівно! І Вам бажаю успіхів і розумних творчих учнів.

      Видалити
  4. Музика є прекрасний видом мистецтва. Музика є улюбленим уроком більшості дітей.Діти із задоволенням відвідують і будуть відвідувати ваші уроки.У Вас цікава стаття,Успіхів Вам!
    Тригубчак А.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 04:33

      Дякую! Якщо Ви для себе знайшли щось корисне - я дуже радий. Ви тільки починаєте, Ваші основні перемоги - попереду. Я бажаю Вам успіхів, натхнення і задоволення від результатів.

      Видалити
  5. Антоніна Марченко29 січня 2015 р. о 10:08

    Я цілком згодна з вами , колего, що впровадження інновацій на уроках зможе піднести рівень музичної освіти на високий рівень.Успіхів Вам !

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 11:35

      Дякую Вам, колего, за коментар. У нас є багато спільного: предмет викладання, технології. Але в кожного є своя "родзинка". Тому пропоную Вам співпрацю.

      Видалити
  6. Нинішнім дітям можна тільки позаздрити з таким творчим вчителем. Бажаю Вам успіхів, творчих ідей і надалі.

    ВідповістиВидалити
  7. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 05:11

    Дякую, Олено Сергіївно! І Вам бажаю успіхів і творчих злетів.

    ВідповістиВидалити
  8. Музика виховує, лікує, спонукає - дійсно має сильний вплив на емоції, розум і тіло людини. Це диво, до якого здатна лише людина! Навчання музичному мистецтву дітей важливе. Застосування ІКТ - один із шляхів покращення й підвищення ефективності даного процесу. Подальших Вам творчих успіхів, Олександре Володимировичу!

    ВідповістиВидалити
  9. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 09:53

    Дякую Вам, Оксано Вікторівно. Ваша оцінка для мене дуже важлива.

    ВідповістиВидалити
  10. Сьогодні застосування ІКТ на уроках музики підвищує інтерес дітей і стимулює до навчання,але коли Ви граєте на баяні - це просто супер. Бажаю Вам успіхів і баян не залишати.Олена Злагоднюк

    ВідповістиВидалити
  11. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 11:19

    Дякую, Олено Григорівно, Мені дуже приємно. А "рідний" баян я ніколи не покину.

    ВідповістиВидалити
  12. Наталя Рогова31 січня 2015 р. о 11:41

    Мої другокласники дуже люблять уроки музики і з нетерпінням чекають коли будуть навчатися у 3 класі, щоб записатися на хор. Це свідчить про те, що технології, які Ви використовуєте, Ви обрали правильно і вони дають позитивний результат.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 11:45

      Дякую за коментар. З нетерпінням чекаю Ваших дітей.

      Видалити
    2. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 11:49

      Дякую за коментар. З нетерпінням чекаю Ваших учнів.

      Видалити