пʼятниця, 16 січня 2015 р.

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ СЛОВЕСНОСТІ

            
Шадурська Марія Іванівна, вчитель української мови та літератури загальноосвітньої школи I-III ступенів с. Казавчин Гайворонського району Кіровоградської області

         В даній статті йдеться про використання інформаційних технологій на уроках словесності, що сприяє розвитку самостійності творчих здібностей учнів, забезпечує активізацію діяльності учителя та учнів на уроці, робить урок більш наочним та цікавим, здійснює диференціацію та індивідуалізацію навчання, посилює міжпредметні зв'язки.
        

XXI століття - час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості й культури набувають вирішального значення. Комп'ютерні технології стрімко увійшли в різноманітні сфери повсякденної діяльності суспільства, тому широке їх застосування в навчальному процесі є важливим завданням педагогів. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій відкриває принципово нові можливості для активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів.
         Що ж нового вносить в навчальний процес  комп'ютер?  Він допомагає під час відбору інформації, пожвавлює процес навчання. Комп'ютерні технології сприяють не тільки розвитку самостійності й творчих здібностей учнів, вони дозволяють змінити саму технологію надання освітніх послуг, роблять кожен урок словесності більш наочним та цікавим, активізують діяльність учителя та учнів на уроці, розвивають обдарованість школярів, здійснюють міжпредметні зв'язки, сприяють диференціації та індивідуалізації навчання. Все це покращує його якість.
         Використовуючи інформаційні технології на уроках словесності,  потрібно враховувати потреби конкретного уроку. У своїй педагогічній практиці надаю перевагу використанню створених власних уроків, зокрема мультимедійних супроводів, адже мультимедіа - це сучасна комп'ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об'єднувати текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію. Кожен із цих інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання.
         Відомо, що найефективнішу дію на людину здійснює інформація, яка впливає на кілька органів чуття. Отже, очевидною є та роль , яка відводиться комп'ютерним засобам навчання.
         Використовуючи інформаційно-комунікаційні технології на уроках української мови та літератури, переконалась в тому, що навчальний процес відзначився такими перевагами:
·        краще сприймається навчальній матеріал учнями;
·        зросла їх зацікавленість(сучасного учня дуже важко чимось здивувати, тим більше чимось зацікавити);
·        розвиток творчих здібностей(залучаю школярів до створення проектів, презентацій);
·        скоротились види роботи, що стомлювали учнів;
·        розширились межі самостійної діяльності школярів;
постійне застосування ігрових прийомів.
         Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення української мови та літератури дозволяє визначити фактори, які впливають на ефективність навчально-виховного процесу:
·        полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;
·        запам'ятовування навчального матеріалу на значний період.
У своїй практичній діяльності найчастіше використовую презентації для повторювально-узагальнюючих уроків та презентації для уроків тематичного оцінювання знань.
         Мультимедійні уроки будую за такою  структурою:
1.     Мотивація уроку - короткий вступний матеріал. Часто під час мотивації створюю проблемну ситуацію за допомогою проблемного запитання.
2.     Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
3.     Основна частина уроку - опанування навчального матеріалу уроку: робота з поняттями, текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, фотодокументами, таблицями, схемами. В основну частину включаю і проведення невеликої навчальної дискусії, і роботу в групах, і творчий звіт з виконанням індивідуальних завдань. Використовую, звісно, і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.
4.     Підбиття підсумків уроку включає рефлексію відчуттів учнів(наприклад, що сподобалося на уроці найбільше)
За такою схемою розробила уроки:
·        "Жінки у долі Великого Кобзаря. Інтимна лірика Т.Г.Шевченка"(Українська література, 9 клас)
·        "Т.Г.Шевченко - художник світового рівня"(Українська література, 9 клас)
·        "Калиновий урок. Урок - мандрівка з теми "Прислівник""(Українська мова, 7 клас)
"Юрій Яновський. Життєвий і творчий шлях" (Українська література,11 клас)
         Звичайно, використовую матеріали, розроблені методистами та вчителями - практиками:
-         диски з української літератури для 5, 6, 8, 9, 10 класів
-         електронний словник з української мови
-         посібники щодо підготовки до ЗНО
Застосовую у роботі перегляди фільмів за прочитаними текстами, наприклад "Тіні забутих предків" за повістю М.М.Коцюбинського, "Наталка Полтавка" за п'єсою І.П.Котляревського, "Украдене щастя" за драмою І.Я.Франка.
         Звісно, існують і певні проблеми, щодо застосування ІКТ у навчальному процесі. Це насамперед недостатня матеріально-технічна база.
         Вважаю, що головне завдання використання інформаційних технологій на уроках словесності - підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Використання ІКТ вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, вимагає індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу.
  
Література
1.                Інформаційні технології в навчанні. -К.: Видавнича група ВНУ, 2009.
2.                Салівон Т.Л. Підготовка педагогів до розробки навчальних занять із мультимедійним супроводом. Науково - методичний посібник /за ред. Н.І.Клокар.- Біла Церква, 2005/

3.                Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник. -К.: Видавництво А.С.К., 2009 рік.

6 коментарів:

  1. Олена Горобець17 січня 2015 р. о 04:24

    Мені було цікаво ознайомитися з різними видами ІКТ, про які Ви згадуєте у статті. Уроки з використанням ійформаційно-комунікаційних технологій, справді, цікаві та ефективні. Навіть «сухий» і важкий теоретичний матеріал можна «оживити» за допомогою мультимедіа, і він стане цікавим, легшим для сприйняття.

    ВідповістиВидалити
  2. Ірина Береза27 січня 2015 р. о 01:24

    Дякую за статтю. Використання інформаційно-комунікаційних технологій дійсно дає можливість"зафарбувати" урок "кольорами". Методика таких уроків і цікава, і корисна. Вчителі-словесники з Вашої статті почерпають корисний для себе матеріал. Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити
  3. Оксана Здерчук28 січня 2015 р. о 07:34

    Справді, саме інформаційно-комунікаційні технології зацікавлюють сучасного учня. А якщо учитель зумів привернути увагу дитини до програмового матеріалу, то навчити її уже легко. Дякую за статтю. Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити
  4. Осіпчук Ірина28 січня 2015 р. о 14:32

    Цілком погоджуюся, що інформаційні технології - данина часу, тому урок, позбавлений елементів інноваційного навчання, не може бути сучасним. У своїй роботі теж практикую мультимедійні презентації, бо вони мають багато переваг. Дякую за статтю. Бажаю всього найкращого!

    ВідповістиВидалити
  5. У своїй діяльності Ви прагнете урізноманітнювати уроки, робити вивчення української мови та літератури неповторними, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошуку – це значить «шукати енергію слова в енергії душі».Дякую за статтю. Бажаю творчої наснаги!

    ВідповістиВидалити
  6. Шановна Маріє Іванівно! Ваша стаття - цінний матеріал для учителів-словесників. Використання інформаційних технологій дозволяє застосовувати альтернативні джерела інформації, "виходити" за межі шкільного підручника. Усі учні залучаються до роботи і разом вболівають за результат. Дякую Вам. Бажаю успіхів.

    ВідповістиВидалити