середа, 21 січня 2015 р.

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ЧЕРЕЗ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ




Валентина Маслій, вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів смт Завалля  Гайворонського  району Кіровоградської області

 В даній статті йдеться про використання  на уроках літературного читання комп’ютерних технологій, що дає можливість яскраво й наочно проілюструвати матеріал на великому екрані; обговорити переглянутий матеріал з класом; спільно вирішити запропоновані завдання; виконати деякі творчі завдання в групах або парах.

Комп’ютерні інформаційні технології навчання – це процес підготовки і передачі інформації, засобом здійснення якого є комп’ютер. При підготовці до уроку я  не лише дотримуюсь  основних дидактичних принципів і систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості, а й використовую всі можливості сучасної техніки. Адже необхідно навчити кожну дитину швидко освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності велику кількість інформації. Щоб учні активно, з цікавістю і захопленням працювали на уроці, бачили результати своєї праці і могли їх оцінити, дуже важливим компонентом є організація процесу навчання. Найпростішою  й  найпоширенішою  на сьогодні програмою, яка допомагає мені урізноманітнити  урок, є прикладна програма  Power  Point. Як показує практика, використовувати  комп’ютерні  презентації  можна на уроках будь-якого  типу (урок  вивчення  нового  матеріалу, урок закріплення  знань, умінь, навичок; урок контролю знань, умінь, навичок; нестандартний урок; інтегрований урок; комбінований  урок). Головне, щоб поданий  матеріал  відповідав  принципам  науковості, наочності, був поданий в обсязі, що відповідає  дидактичній  меті. 
Варіанти використання ІКТ на різних етапах уроку

Етап уроку
Використання ІКТ на різних етапах уроку
Вивчення нового матеріалу
Презентація. Екскурсія. Подорож.
Кросворди, ребуси, загадки.
Закріплення знань, умінь і навичок
Тренувальні вправи, мовленнєві розминки, словникова робота.
Повторення і узагальнення знань, умінь, навичок
Мовленнєві ігри, відеофільми, слайд – шоу, навчально-пізнавальні ігри,  малюнки, фото, схеми, ілюстрації.
Перевірка і контроль результатів навчання
Тести.

      На уроках читання я використовую такі інформаційно – комунікаційні технології : перегляд відео фрагментів; відео загадки; аудіо записи; слайд – шоу; мовленнєві розминки; мовно – логічні завдання; тести; документальні фільми.
Кожен урок літературного читання розпочинаю з вправ для дихання, артикуляційної зарядки, мовленнєвої розминки. Кожна вправа супроводжується слайдом, на якому показано, що і як  необхідно робити .(Додаток1)
Використовуючи мультимедійну презентацію, я проводжу уроки-подорожі, де діти подорожують різними країнами. Наприклад, у 2 класі при вивченні англійської народної казки «Сорочаче гніздо», діти подорожували по Англії. Учні не лише милувалися краєвидами, а й виконували різні завдання творчого характеру: розшифровували назву казки моеркодчіасчкег Пгоенліузюдро «Сорочаче гніздо»), відгадували загадки, передбачали про що піде мова у творі, доповнювали речення, працювали за картками в групах, будували «асоціативний кущ», з’єднували частини прислів’їв (додаток 3), показували виставу в королівському театрі. За допомогою аудіозапису діти слухали пташині голоси і  уявляли, яким буває чарівний ліс.
 У нас були такі зупинки :
v    «Міст Загадок»
v    «Фонтан Слів»
v    «Замок Казок»                                                        
v    «Довідкове бюро»
v    «Пагорб читання казок»
v    «Читацька галявина»
v    «Королівський театр»
v    «Дерево Знань».  (Додаток 2)
На початку уроку читання у 3 класі за темою «Ми кожну річку і горбок від лиха зберегти повинні… В.О. Сухомлинський «Соромно перед соловейком» я запитала дітей про те, що вони знають про Василя Сухомлинського. Діти, звісно, знали, що це видатний педагог, письменник. Після цього я запропонувала переглянути відео фрагмент, з якого учні дізналися багато нового про життя і творчість неординарної та цікавої особистості. Після переглянутого фрагменту учні висловлювали свої думки, чому ми повинні шанувати і пам’ятати цю людину. Тож використання відеороликів та документальних фільмів на уроках сприяє підвищенню ефективності навчального процесу за рахунок високого ступеню наочності, розвитку наочно-образного мислення.
Велику перевагу у своїй роботі я надаю мультимедійним презентаціям, які створюю власноруч. Так у 3 класі при опрацюванні вірша Вадима Скомаровського «Чому в морі вода солона?» діти знайомилися зі словами: фелюга, баклан, баркас, барак, кроквиТакі слова діти не часто зустрічають у мові, тому доречно було не просто пояснити значення слів, а й продемонструвати їх наочно на слайдах мультимедійної презентації. Після такого пояснення кожен учень чітко розумів значення кожного слова, придумував розповідь, використовуючи їх. Такий вид завдань сприяє розвитку творчих здібностей учнів.
При вивченні теми «Золоті зернята народної мудрості. Скоромовки. Загадки», я запропонувала дітям утворити слова з поданих букв (кашп віпень росако солуб). Після того, як діти утворили слово, на екрані з’являлося зображення пташки (шпак, півень, сорока, бусол). Діти не лише прочитали слова, а й змогли розповісти про них: де живуть, що полюбляють їсти, як зимують. Для кращого розуміння змісту тексту та кращого заучування скоромовок, загадок, я ілюструвала на окремому слайді зображення того, про що говорилося. Потім я лише демонструвала слайди із зображенням до тексту, а діти промовляли скоромовку.
Мовленнєві ігри розвивають увагу, спостережливість.У 3 класі при вивченні теми «Книга не пряник, а дітей до себе манить. Лідія Повх « У бібліотеці» я використала гру « Утвори слово»  (першого разу прочитати слово швидко, другого – швидко читати лише перший склад та утворити нове слово (берег, ремесло, гиря, нянька – берегиня). Додаток 4
На уроках літературного читання я пропоную прослухати записи виразного читання віршів, невеликих прозових творів. Це навчає дітей правильному читанню, умінню відчути настрій, викликає в дітей бажання самостійно спробувати викликати такі ж почуття і в інших.
Сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог вміло використовує всі можливості для розвитку творчої особистості учня.
Бібліографія
1. Пономаренко Л.. Мультимедійна  підтримка  навчального  процесу / Початкова  освіта, №1-2, 2012, с.16.
 2. Розвиток креативного мислення молодших школярів на уроках української мови та читання через використання інформаційно-комунікативних технологій. Автор: Костренко Світлана Петрівна.
3. Кітаєва М.. Використання  мультимедійних  технологій / Початкова освіта, № 38, 2011, с.7

24 коментарі:

  1. Наталія Дунаєвська21 січня 2015 р. о 06:08

    Дуже дякую за матеріал! Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Мені приємно, що вас зацікавила моя стаття. Дякую.

      Видалити
  2. Справді, демонстрація презентацій, ілюстративного матеріалу, відеофільмів зацікавлює учнів, активізує їх пізнавальну діяльність, сприяє кращому засвоєнню знань. Знаю, що підготовка до таких уроків потребує немало часу. Якщо у Вашому кабінеті є комп'ютер, то я по-доброму Вам заздрю. Чи практикуєте використання ІКТ на інших уроках, крім літературного читання? Дякую! Творчих успіхів Вам на педагогічній ниві!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Валентина Маслій22 січня 2015 р. о 14:23

      Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє мені перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Я використовую ІКТ також і на інших уроках (українська мова, природознавство, я у світі, образотворче мистецтво, трудове навчання).

      Видалити
  3. Ви, справді, сучасний учитель, який крім традиційних методів навчання широко використовує інноваційні технології, які активізують пізнавальну діяльність, забезпечують свідоме засвоєння знань, дають можливість учням отримати більший обсяг знань, ніж передбачено програмою. Вдячних Вам учнів!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Валентина Маслій23 січня 2015 р. о 12:54

      Дякую за коментар! З радістю поділюся своїм досвідом.

      Видалити
    2. Валентина Маслій23 січня 2015 р. о 13:01

      Дякую за коментар! З радістю поділюся своїм досвідом.

      Видалити
    3. Дякую за пропозицію! Приємно, що Ви відкриті для спілкування. Мала можливість познайомитися з Вашими доробками на сайті методичного кабінету.

      Видалити
    4. Валентина Маслій28 січня 2015 р. о 12:06

      Дякую за схвальні відгуки щодо моєї роботи. Успіхів та натхнення в нашій нелегкій праці!

      Відповісти

      Видалити
  4. Валентина Олександрівна, бажаю Вам і надалі творчо "горіти"! У Вас чудові учні, з ними легко працюється!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Валентина Маслій28 січня 2015 р. о 10:15

      Дякую, колего! Приємно почути це саме від Вас, людини з великим досвідом. Бажаю Вам чудових учнів, творчих успіхів!

      Видалити
  5. Леся Цвігун28 січня 2015 р. о 09:35

    Щиро вдячна за Ваші думки! Погоджуюсь з Вами, що є такий навчальний матеріал, який "краще один раз побачити...", тому що теж використовую презентації у своїй роботі.Дякую!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Валентина Маслій28 січня 2015 р. о 12:02

      Дякую за гарні слова! У нашому колективі багато учителів використовують елементи даної технології як у навчальній, так і у виховній діяльності. Це цікаво і результативно

      Видалити
  6. Валентина Олександрівна, у Вашому класі чудові учні, вони знають і вміють працювати з комп`ютером, робити презентації.Діти в початковій школі краще сприймають інформацію, коли її не просто розказує вчитель, а ще й показує.Хочеться вірити, що освіта з часом зробить крок вперед і в кожного вчителя буде можливість на всіх уроках використовувати ІКТ в своїй роботі)))

    ВідповістиВидалити
  7. Валентина Маслій29 січня 2015 р. о 13:01

    Дякую за приємні слова на мою адресу, охоче поділюся власними напрацюваннями!

    ВідповістиВидалити
  8. Валентина Олекандрівна, у Вас дуже цікава і актуальна стаття.Потрачено багато сил та часу, але воно цього варте.Ви просто молодець!!!Залишайтеся завжди такою творчою, цікавою та гарною людиною!!!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за чудові слова,Ірино Олександрівно!Творчих Вам успіхів!

      Видалити
  9. Оксана Здерчук31 січня 2015 р. о 00:49

    Стаття цікава. Ви - майстер мультимедійних презентацій. Ваші уроки цікаві і учням, і колегам. Бажаю творчих успіхів!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибі Вам за відгук, дуже приємно що Вам сподобалась моя стаття. Буду рада обмінюватись досвідом.

      Видалити
  10. Тетяна Цаприка31 січня 2015 р. о 03:55

    Чудова стаття! В час сучасних технологій дуже доречно використовувати всі можливості ПК. Ви, Валентино Олександрівно, як завжди, в пошуку нових ідей,прийомів, методів, мотивуєте учнів навчатися, мислити, жити в ногу з часом. Ви - відкриті до нових знань і ділитесь здобутками зі своїми колегами. Ви - в авангарді! Удачі!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Тетяно Федорівно. Завжди було легко спілкуватися з однодумцями. У Вас цікаві уроки, прекрасні виховні заходи. Я їх відвідую з великим задоволенням, Спасибі Вам за відгук, дуже приємно, що сподобалась моя стаття.

      Видалити
    2. Шановні колеги. Хочу запропонувати Вам висловлювання про навчання, вчителів,
      їх педагогічний такт, ерудицію, учительський хист.
      ...“Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь” (Т. Шевченко).
      “Добру науку приймай, хоч її від простого чуєш; злої ж на ум не бери, хоч би й святий говорив” (Іван Франко);

      ...Учитель! Слово ж яке!.. Учитель! Легко сказати! В нашій країні, де вчиться кожна дитина, вчитель — це перша людина. Майбутнє наших дітей, нашого народу — в руках учителя, в його золотім серці. Треба б, побачивши його на вулиці, за п'ятдесят метрів шапку скидати з поваги до нього (Олександр Фадєєв).
      ...Учитель стає на місце кращого батька, кращої матері. Він підхоплює з їхніх рук нитку виховання в тому місці, де вони вже не в змозі продовжувати. Така людина здатна піднести духовний рівень цілого села, розвинути в молоді сили і здібності, підвести молодь до нового способу думання і дій (Й.-Г. Песталоцці).
      Усюди цінність школи дорівнює цінності її вчителя. Побувавши в першій, пізнаєш останнього значно ближче й грунтовніше, ніж внаслідок найдосконалішого опису. «Покажи мені своїх учнів, і я побачу тебе» (А. Дістєрвег).
      ...Учитель повинен свідомо йти в ногу з сучасністю, пройматися і надихатися силами, що пробудилися в ній. Жалюгідна кожна людина, що відстала від свого часу; поява ж учителя молоді, який сам живе в минулому, викликає лише співчуття всіх людей, які живуть у ногу із своїм часом і мислять суголосно зі своїми сучасниками
      (А. Дістєрвег).
      Я вважаю, що будь - який вислів підходить до нашої інтернет - конференції.

      Видалити
  11. Вікторія Дунаєвська31 січня 2015 р. о 10:34

    Цікава і актуальна стаття! Погоджуюся, що використання ІКТ дає можливість організувати навчальний процес на якісно іншому рівні, полегшує сприйняття, дозволяє збільшити долю творчих робіт і створювати ситуації успіху для учня, підняти ефективність учнівської праці, що істотно підвищує мотивацію, робить урок цікавішим. Вважаю, що використання ІКТ сьогодні має бути не інновацією, а буденною справою на кожному уроці. Бажаю Вам гарних, вдячних учнів, натхнення, творчих успіхів!!!

    ВідповістиВидалити
  12. Щиро дякую за гарні слова, за участь в обговоренні моєї статті. Творчості і натхнення Вам!

    ВідповістиВидалити