вівторок, 13 січня 2015 р.

ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙ У ВИХОВНІЙ РОБОТІ ШКОЛИ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ


Микола Захаренко, директор  загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
с. Солгутове Гайворонського району Кіровоградської області

      Анотація. В даній статті йдеться про створення власної структури громадянського виховання в школі, використання у виховній роботі методу проектів, про роботу «Добробанку», яким керують самі учні.

      Сьогодення ставить перед педагогічними працівниками важливе і невідкладне завдання - виховання свідомого громадянина, патріота рідної землі, який володіє високою культурою міжнаціональних відносин, духовно та фізично досконалий, готовий жити у громадянському суспільстві.
Педагогічний колектив загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Солгутове  має певний досвід роботи громадянського виховання та громадянської освіти. У школі створено власну структуру громадянського виховання. Ця структура, доведена   практикою, допомагає вчителям реалізувати досягнення головної мети громадянського виховання -  формувати навички найвищого почуття у школярів – патріотизм. Важлива роль у формуванні громадянськості належить організації позакласної та позашкільної  виховної роботи  та впровадженню у школі учнівського самоврядування. Організовуючи виховну роботу, щодо розвитку громадянської компетентності учнів, широко використовуєм ІКТ, сучасні методи навчання.
Досить ефективно використовуємо метод проектів – спосіб організації  самостійної діяльності учнів. У практику роботи вчителів школи  він прийшов разом із тренінгами за програмою «Intel® Навчання для майбутнього. Школярі активно залучаються до створення  проектів громадянського спрямування. Цікавими та змістовними були проекти учнів 10 класу
«Діяльність виконавчих органів місцевого смоврядування» та учнів 11 класу «Великі проблеми невеликого села».

         Популярними стали і міні-проекти учнів, які учні виготовляють для презентації в класі під час уроків та виховних заходів. Така робота підтримує та розвиває комунікативні навички, заохочує дітей не тільки

вчитися, але приймати активну участь у навчально-виховному процесі, висловлювати свою власну думку, ідеї, відчуття; допомагає їм розвивати критичне та творче мислення, самостійність. («Великий син великого народу», «Дочка Прометея», «Мова калинова», «Мир і дружба не дива, але знай свої права», «Моя професійна кар’єра» та ін.)
     Традиційним є проведення тематичних масових заходів з питань патріотичного виховання учнів. Учні створюють  мультимедійні проекти, де висвітлюють події  ІІ Світової війни, війни в Афганістані, Чорнобильську трагедію. Створення таких проектів дає змогу учням збагатитися духовно, підвищити особистий культурний рівень, навчитися спілкуватися,
одержати незабутні враження від змістовного дозвілля. Слід відмітити  проект  вчителів, щодо створення у школі комплексу «Зірка пам’яті», присвяченого воїнам Великої Вітчизняної війни  та участі односельчан у визволенні рідного краю від німецько-фашистських загарбників.
           Досить популярною серед вчителів та учнів школи стала така форма роботи  як комп’ютерна презентація. Надзвичайно емоційно проходять заходи присвячені  шевченківським дням, тематичні лінійки, предметні тижні, свята  з використанням  аудіовізуальних матеріалів та комп’ютерних презентацій. Учні школи  вивчають історію рідного села, поширюють матеріали про маленьку Батьківщину. Наприклад, мультимедійну презентацію  книги Катерини Волошиної «Краснопіль-Гута-Солгутове»  учні презентували під час проведення у школі обласного семінару вчителів історії.
          Традиційно проводяться години спілкування, щодо виховання свідомих патріотів, з використанням мультимедіа, які допомагають "розбудити" почуття: щирість, співчуття, доброту, подив тощо. Класні керівники мають можливість використовувати на виховних годинах ресурси шкільної медіатеки або свої розробки.
          Не можна виховати справжнього громадянина, без виховання любові до школи. Кожен шкільний захід розпочинається виступом шкільного хору, який виконує шкільний гімн. Адже у школі є своя символіка: конституція школи, гімн та герб школи. Велика увага приділяється розвитку учнівського самоврядування, який діє з використанням інновацій. З ініціативи членів парламенту та при підтримці педагогів у школі організовано роботу «Добробанку», яким керують самі учні. Цей банк покликаний
винагороджувати школярів за активну участь у громадському житті школи і села. Члени «Добробанку» «винайшли» власну «валюту» - «гутики», назва яких походить від назви рідного села. За добрі справи, правління «Добробанку» (цю функцію виконує парламент школи) учням на лінійці вручає «гутики» номіналом 10, 25, 50 в залежності від якості виконаної роботи. Робота – це участь у волонтерському русі, допомога пристарілим та самотнім людям, цікава і корисна ініціатива, участь у спортивному житті школи, району тощо. А в кінці навчального року, на загальношкільній конференції, як правило після свята Останнього дзвоника, парламент підводить підсумки роботи за рік. За кількістю  «гутиків» визначає кращого учня року, кращого спортсмена, кращого волонтера, кращого читача і т.п., та проводить обмін внутрішкільної грошової одиниці (гутиків) на національні гривні, в залежності від того скільки їх є у шкільному «Добробанку» (це кошти фізичних осіб, кошти вирученні від проведення протягом року виставок-ярмарок своїх виробів, збору та здачі лікарських рослин, проведення акції до Дня святого Валентина тощо).
          В організації виховної роботи надається перевага активним формам, методам роботи, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії і сприяють формуванню критичного мислення, розвитку ініціативи й творчості. Це -  інтелектуальні аукціони, ситуаційно-рольові ігри, метод відкритої трибуни, соціально-психологічні тренінги.
          Учні школи залучаються до участі у вирішенні соціальних проблем села, які впливають на їх життєдіяльність (участь у соціальних проектах, волонтерство, участь у акціях милосердя тощо);
          Педагогічний колектив загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Солгутове у співпраці з батьками та громадськістю села добре усвідомлює, що у сучасних умовах громадянською якістю стає здатність до самовизначення, завдяки якій людина зможе розумно існувати в умовах вибору, тобто в умовах свободи й відповідальності. Громадянські якості формуються там, де учні залучені до самоврядування, мають активну життєву позицію, коли вони не байдужі до проблем школи, села, країни. Сучасний випускник має стати цивілізованою, освіченою, духовною та вільною людиною з гуманістичним світосприйняттям, здатною здійснювати самостійний вибір, приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях; людиною, що усвідомлює особисту відповідальність за свою долю, долю народу України і людства в цілому. Саме таку особистість формує і виховує педколектив нашої школи у тісній співпраці з батьками та органами місцевого самоврядування.
Отже, виходячи з мети і завдань Концепція діяльності школи випускники  нашої школи повинні не тільки бути компетентними в своїй справі, але й могли би брати на себе відповідальність за виконання суспільно-важливих завдань, завжди доводити їх до завершеного кінця, власним внеском впливати на розвиток і формування духовних і моральних цінностей громадян української держави.
Таким чином у нас при взаємопорозумінні, взаємодії, тісній співпраці вчителів та батьків утворилась маленька Держава, в якій наші душі і серця творять Добро і злагоду, виховуючи найвище людське почуття – Патріотизм. 
Бібліографія
1.     Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності
2.     Розвиток громадянської освіти в Україні /Збірник матеріалів семінару Київського проекту Інституту Кеннана та Інституту громадянської освіти НаУКМА, 2 жовтня 2001 р. – К.: Стилос, 2001. - 44 с.
3.     Жадан І. Психолого-педагогічні проблеми політичної освіти молоді. – Наукові записки Національного університету "Києво-МогилянськаАкадемія". – К., 2000. - Т. 18. - Політичні науки. - с. 91 – 95
4.     Постанова президії Академії педагогічних наук України "Про концепцію громадянського вихованнядітей і молоді" 19 квітня 2000 р. Протокол №1-7/4 – 49

5.     Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції "Соціальна компетентність педагога як   творчий чинник громадянської освіти і виховання" (м. Євпаторія, 26 – 28.09. 2001 р.). // Інформаційний бюлетень проекту "Освіта для демократії". - Випуск 6. - жовтень 2001 року. – 153 с.

54 коментарі:

  1. Ідея щодо створення внутрішньошкільної грошової одиниці-"гутиків", мені дуже сподобалася, адже це - додатковий стимул для учнів. Хотілося б більше дізнатися про роботу шкільного "Добробанку".
    Дякую за вміле керівництво школою. Так тримати!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибі велике за оцінку моєї роботию По питанню Добробанку на семінарі педагогів-організаторів говорилося.Кому потрібно надати консультації прошу звертайтеся з великим задоволенням надам допомогу

      Видалити
  2. Олена Горобець18 січня 2015 р. о 00:21

    Навчити учнів поважати в собі громадянина - одне із головних завдань учителя. Ваш колектив успішно справляється з поставленою задачею, проявляючи креативність у підході до виховного процесу. Аналогічним до Вашого "Добробанку" у нашій школі третій рік діє "Сонячний банк", тому я точно знаю, що це цікаво і результативно. Подальших успіхів Вам і Вашому творчому колективу!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Виховати справжнього Патріота дуже важлива місія школи.Хочеться вірити Що інші школи будуть наслідувати Ваш приклад.Успіху Вам.З повагою М.Захаренко

      Видалити
  3. Виховання справжнього громадянина і патріота України - одне з домінуючих завдань всього освітянського простору. Чудова стаття, відображає дійсно роботу нашого колективу.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. І ваша в цьому велика заслуга. Дякую за коментар.

      Видалити
  4. Мені неодноразово доводилось ознайомлюватись із досвідом виховної роботи Сугутівської школи. Систему роботи яку створив Ваш заклад заслуговує наслідування. «Шкільна валюта»- це стимул діяльності на результат. Головне, що Ваші «гутики» та наші «промені» є дієвими. З яким задоволенням на тижневих лінійках класні колективи отримують їх. Сподіваюсь, що читачі статті спробують використати досвід наших шкіл.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Мені теж сподобався досвід роботи вашої школи, багато чого повчального можна використати в своїй роботі. Спасибі за співпрацю.

      Видалити
  5. Робота нашого закладу дійсно багатогранна формами і методами громадянського виховання. Активно використовуються новітні інформаційні технологій в громадянській освіті та вихованні здатні радикально змінити існуючу модель навчання, завдяки активному впровадженню інноваційних методик та технологій стає можливим застосовувати особистісно зорієнтований підхід, скеровувати весь процес навчання на кожного окремого учня. Успіхів і процвітання нашій школі "Добра і Злагоди"!

    ВідповістиВидалити
  6. Шановні колеги! Повірте мені що немає цікавішого спецкурсу чи факультативу для дітей будь-якого віку ніж Громадянська освіта-напрям-Я Громадянин УКРАЇНИ.А якщо з використанням проектної діяльності то результати гарні Діти дуже люблять Проектну діяльність тому що одразу бачать результати своєї роботи ітому що працюють самостійно. Вчитель не керує ними а Коорденує їхню роботу.

    ВідповістиВидалити
  7. Любов до дитини,ствердження Добра, виховання Красою-це три Константи, "три кита" гуманної педагогічної системи Сухомлинського.Саме вони є основою школи " Добра і Злагоди" ЗШ 1-3ст.с.Солгутове

    ВідповістиВидалити
  8. Все життя людини, все життя суспільства залежить вирішальною мірою від того, яка буде моральна серцевина нашої людини-я думаю що це є головною метою педагога у вихованні спрвжніх Патріотів нашоі держави. Адже Патріотизм- це найвище почуття людини!. Чи не так шановні колеги? А як ви Думаєте?

    ВідповістиВидалити
  9. Громадянська освіта є значною мірою справою самого суспільства. Виховання дітей всебічно розвиненими, духовно багатими, фізично досконалими, працьовитими, високоморальними громадянами української держави, зі сформованою національною свідомістю - це і є Патріоти, які люблять рідну землю, свій народ і готові його боронити.
    Дякую Вам за чудову статтю та неоціненний досвід!
    З повагою Анна Леонтьєва.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Анна Василівна раджу почитати статті Григорія Клочека "КОНСТАНТИ Василя Сухомлинського".Дуже цікаво та корисно. Бажаю успіхів.

      Видалити
  10. Валентина Соколюк25 січня 2015 р. о 10:41

    Так, як ми з Вами працюємо над однаковою методичною проблемою, то перед нами усіма стоїть важливе завдання: навчити учнів бути патріотами своєї Батьківщини, що на сьогоднішній день є актуальним. Тим паче, в такий не простий для України час.
    Із описаного видно, що ваша школа гідно справляється із цим завданням . Дякуючи Вашій статті я дізналась про "Добробанк" і маю надію, що в подальшому запрацює і в нашій школі аналогічний банк, за що буду вдячна.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ви знаєте мені здається що сьогодні виховання Патріотизму у наших учнів є найбільш актуальною методичною проблемою усіх педагогічних колективів. Дякую за відгук. Успхів Вам.

      Видалити
  11. Погоджуюся з тим,головна мета педагога-виховати справжніх патріотів.В своїй роботі я також надаю перевагу цій проблемі.Впевнена,що всі наші виховні заходи,проекти посіяли в душі наших вихованців зернята любові до своєї землі,гордості за свою Україну і дадуть гарні плоди.Дякую за цікаву статтю,яка є дуже актуальною. Надія Захаренко.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Я думаю що наш педагогічний колектив зробив правильний вибр обравши методичною проблемою -Громадянське виховання. Дякую за відгук.

      Видалити
  12. Ваша стаття свідчить про професіоналізм, педагогічну тактику, вміння керувати колективом розумних людей. Мені як молодому адміністраторові цікаво знайомитися з методами роботи вашого навчального закладу, черпати знання. Спасибі, що ділитеся своїми напрацюваннями.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Вам дякую за високу оцінку моєї роботи. Запрошую до співпраці..Бажаю Вам успіхів. Ви молодий та досить перспективний адмінінстратор.

      Видалити
  13. Виховання свідомого громадянина, патріота рідної землі, який володіє високою культурою міжнаціональних відносин, духовно та фізично досконалий, готовий жити у громадянському суспільстві саме це є головним завданням усіх освітян. Стаття актуальна, цікава.
    Ваша робота дає гарні результати. Подальших Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  14. Я Вам дякую.І впевнений що разом усім нашим колективом ми зуміємо повністю реалізовувати нашу методичну проблему.

    ВідповістиВидалити
  15. Перевага поектної діяльності, у тому що учні вчаться самостійно здобувати інформацію ,мислити критично, раціонально планувати та використовувати свій час-тобто учні самостійно керують своїми знаннями.

    ВідповістиВидалити
  16. Шановні колеги!Впровадження в навчально-виховний процес елементів громадянської освіти, громадянського виховання - є справжнім "діючим" прикладом школи майбутнього, що будується на принципах Добра, Краси, Злагоди і Радості. І це є безперечним тріумфом сучасної педагогіки. А Ви як думаєте?

    ВідповістиВидалити
  17. Наявність громадянського суспільства - найважливіша ознака і умова існуваня демократичної, правової держави.
    Оскільки пріоритетним в нашій школі є вихованя справжнього громадянина і патріота нашої країни, то ми на вірному шляху.
    Дякую!
    Віталій Оченаш

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Віталій Григоропич. Ми не лише на вірному шляху ми маємо чудові результати. Це тому що проблему реалізовуємо всіи колективом.

      Видалити
  18. Участь дітей та підлітків у шкільному самоврядуванні має важливе значення у справі громадянського виховання підростаючого покоління.Дуже цікава стаття.
    Тригубчак А.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Роль шкільного самоврядавання переоцінити неможливо.Адже сьогоднішні учні-це нова генерація які мають уміти керувати не лише на місцях але й на державному рівні. Наше завдання навчати їх цьому.Дякую за коментар.

      Видалити
  19. Виховувати у дітях та підлітках патріотизм, внутрішньої культури та людяності чи не важливіше, чим самі знання, це буде тим стержнем, який допоможе в подальшому житті. Так тримати!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Жотілосяб знати дописувача.Я з Вами згоден повністю і цілком .Дякую.

      Видалити
  20. Як мама двох майбутніх школяриків, з задоволенням прочитала статтю і цікаві введення в школі. Дійсно дуже сподобалась практика з дитячим банком, хочу спробувати навіть в родині нашій застосовувати подібну практику, а також запропонувати в тій школі, в перший класс якої ми підемо. Було б цікаво і далі дізнаватись про нововведення, щоб потім на батьківському комітеті пропонувати їх в своїй школі. Щира подяка.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую. Запрошую до співпраці та взаємоспілкування.

      Видалити
  21. Використання іноваційних технологій в навчально-виховному процесі, проектної діяльності, інформаційно-комунікаційних технологій без сумніву дає гарні результати у роботі вчителя.Але ми маємо бути уважними і спостережливими до учнів, адже незаперечним є те, що основна риса цього покоління формується як діагноз - синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ). Цей синдром є результатом багатоьх чинників - всі не буду перераховувати, назву лише один - це гіподинамія, викликана компютерною залежністю. Щоб протидіяти цьому, авторитарна педагогіка тут безсила. У неї лише одна альтернатива-гуманна педагогіка з її дуже складними технологіями.

    ВідповістиВидалити
  22. Наталія Окрущак30 січня 2015 р. о 03:37

    Дякую за цікаві ідеї. Для мене Ваша стаття дуже корисна , тому що за моїми плечима зовсім ще малий досвід як керівника. Бажаю Вам успіхів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Запрошую до співпраці Завжди радий бачити у школі гостей а ще більше ділитися досвідом.

      Видалити
  23. Цікава та насичена стаття яка повністю висвітлює життя нашої школи.Як випускниця школи, можу з впевненістю сказати, що "Добробанк" та його грошова одиниця дійсно приносять свої плоди. Солгутівська школа та її колектив НАЙКРАЩІ! Успіхів та процвітання!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую. Чекаю на нові пропозиції від колег по школі.

      Видалити
  24. Висвітлена Вами проблема виховання громадянина, патріота сьогодні є осбливо актуальною. Бажаю, щоб розпочата робота продовжувалася і надалі та давала гарні результати. Наталія Ніколюк.

    ВідповістиВидалити
  25. Не можна виховати справжнього громадянина, без виховання любові до школи. Саме система роботи нашої школи, висвітлена у статті, чітко окреслює виховання громадянськості, любові до школи. її традицій. Бажаю процвітання Вам, Миколо Сергійович, і нашій школі. Марія Бондар

    ВідповістиВидалити
  26. Дякую Вам.А що цікавого і нового запропонуєте Ви як психолог?

    ВідповістиВидалити
  27. Виховання патріота своєї країни - головне завдання суспільства (особливо в такий неспокійний для нашої країни період). Тому питання, висвітлені у даній статті, є дуже актуальними. Успіхів і натхнення Вам у подальшій роботі. Людмила Горячківська.


    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. дякую.Лише колективна праця може дати гарні результати.Натхнення і творчості Вам.

      Видалити
  28. Змістовна й цікава стаття. Особливо сподобалась думка, що випускники нашої школи повинні не тільки бути компетентними в своїй справі, але й могли би брати на себе відповідальність за виконання суспільно-важливих завдань, завжди доводити їх до завершеного кінця, власним внеском впливати на розвиток і формування духовних і моральних цінностей громадян української держави. Повністю згодна.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую ..Я глибоко перекований у тому що Ви виділили у коментарі.Успіхів Вам.

      Видалити
  29. Дуже актуальна стаття,тому що виховати громадянина України - основне задання сьогодні і наша школа на правильному шляху. Бажаю Вам нових ідей і успіхів в роботі. Олена Злагоднюк

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую .Чекаю і від Вас цікавих пропозицій .Успіхів і Вам.

      Видалити
  30. Олександр Чернієнко31 січня 2015 р. о 11:15

    Я постійно переконуюсь у тому, що учні та випускники нашої школи, де б вони не були, показують себе з найкращої сторони.Тому курс нашого педагогічного колективу, очолюваного Вами, обраний правильно. Бажаю Вам творчих успіхів!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую. Без сумніву що лише зусилями всьго педагогічного колективу можна досягти бажаних результатів.Успхів Вам.

      Видалити
  31. Ірина Береза31 січня 2015 р. о 12:57

    Не прочитати й не прокоментувати Вашу статтю, звичайно, не могла. Роботу школи та адміністрації знаю не лише зі статті. Переконана, що Ви, Миколо Сергійовичу, маєте повагу від учнів, учителів, батьків, колег-директорів, методичного корпусу відділу освіти та інших. Ваші ідеї цікаві, умілі, перспективні, а найголовніше - живі, завдяки тому, що не зупиняєтеся на півдорозі. Можу лише подякувати за роботу та побажати всього найкращого!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Спасибі Вам за високу оцінку моєї роботи. Все що яроблю -це все заради виховання справжніх патріотів своєї Батьківщини.Успіхів Вам.

      Видалити
  32. Юлія Пошенко1 лютого 2015 р. о 14:34

    Знаєте, Миколо Сергійовичо, багато хто з колег дивується, чому Ви та Ваша школа має такий великий позитивний імідж. Однією з причин я б назвала Ваше уміння гнучко міркувати, легко пристосовуватися до змін, прагнути удосконалюватися весь час та йти вперед! А ще , до речі, "нашим людям подобається, коли їх ведуть, а не коли підштовхують". А Ви , звичайно, ведете! Терпіння, успіхів Вам та Вашим колегам!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую Вам за такий приємний коментар.Бажаю Вам успіхів.

      Видалити