Микола Захаренко, директор загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
с. Солгутове
Гайворонського району Кіровоградської області
Анотація. В даній статті йдеться про створення власної структури
громадянського виховання в школі, використання
у виховній роботі методу проектів, про роботу «Добробанку», яким керують самі
учні.
Педагогічний колектив загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Солгутове має
певний досвід роботи громадянського виховання та громадянської освіти. У школі
створено власну структуру громадянського виховання. Ця структура, доведена практикою, допомагає вчителям реалізувати досягнення
головної мети громадянського виховання - формувати навички найвищого почуття у школярів
– патріотизм. Важлива роль у формуванні громадянськості належить організації
позакласної та позашкільної виховної
роботи та впровадженню у школі учнівського
самоврядування. Організовуючи виховну роботу, щодо розвитку громадянської
компетентності учнів, широко використовуєм ІКТ, сучасні методи навчання.
Досить ефективно використовуємо
метод проектів – спосіб організації
самостійної діяльності учнів. У практику роботи вчителів школи він прийшов разом із тренінгами за програмою «Intel® Навчання для майбутнього. Школярі активно
залучаються до створення проектів громадянського
спрямування. Цікавими та змістовними були проекти учнів 10 класу
«Діяльність виконавчих органів місцевого смоврядування» та учнів 11 класу «Великі проблеми невеликого села».
«Діяльність виконавчих органів місцевого смоврядування» та учнів 11 класу «Великі проблеми невеликого села».
Популярними стали і міні-проекти учнів, які учні виготовляють для презентації
в класі під час уроків та виховних заходів. Така робота підтримує та розвиває
комунікативні навички, заохочує дітей не тільки
вчитися, але приймати активну участь у навчально-виховному процесі, висловлювати свою власну думку, ідеї, відчуття; допомагає їм розвивати критичне та творче мислення, самостійність. («Великий син великого народу», «Дочка Прометея», «Мова калинова», «Мир і дружба не дива, але знай свої права», «Моя професійна кар’єра» та ін.)
Традиційним є проведення тематичних
масових заходів з питань патріотичного виховання учнів. Учні створюють мультимедійні проекти, де висвітлюють
події ІІ Світової війни, війни в
Афганістані, Чорнобильську трагедію. Створення таких проектів дає змогу учням
збагатитися духовно, підвищити особистий культурний рівень, навчитися
спілкуватися,
одержати незабутні враження від змістовного дозвілля. Слід
відмітити проект вчителів, щодо створення у школі комплексу «Зірка пам’яті», присвяченого
воїнам Великої Вітчизняної війни та
участі односельчан у визволенні рідного краю від німецько-фашистських
загарбників.
Досить
популярною серед вчителів та учнів школи стала така форма роботи як комп’ютерна презентація. Надзвичайно
емоційно проходять заходи присвячені
шевченківським дням, тематичні лінійки, предметні тижні, свята з використанням аудіовізуальних матеріалів та комп’ютерних
презентацій. Учні школи
вивчають історію рідного села, поширюють матеріали про маленьку
Батьківщину. Наприклад, мультимедійну презентацію книги Катерини Волошиної «Краснопіль-Гута-Солгутове» учні презентували під час проведення у школі
обласного семінару вчителів історії.
Традиційно
проводяться години спілкування, щодо виховання свідомих патріотів, з
використанням мультимедіа, які допомагають "розбудити" почуття:
щирість, співчуття, доброту, подив тощо. Класні керівники мають можливість
використовувати на виховних годинах ресурси шкільної медіатеки або свої
розробки.
Не
можна виховати справжнього громадянина, без виховання любові до школи. Кожен шкільний захід розпочинається виступом шкільного
хору, який виконує шкільний гімн. Адже у школі є своя символіка: конституція
школи, гімн та герб школи. Велика увага
приділяється розвитку учнівського самоврядування, який діє з використанням
інновацій. З ініціативи членів парламенту та при підтримці педагогів у школі
організовано роботу «Добробанку», яким керують самі учні. Цей банк покликаний
винагороджувати школярів за активну участь у громадському житті школи і села.
Члени «Добробанку» «винайшли» власну «валюту» - «гутики», назва яких походить
від назви рідного села. За добрі справи, правління «Добробанку» (цю функцію
виконує парламент школи) учням на лінійці вручає «гутики» номіналом 10, 25, 50
в залежності від якості виконаної роботи. Робота – це участь у волонтерському
русі, допомога пристарілим та самотнім людям, цікава і корисна ініціатива, участь
у спортивному житті школи, району тощо. А в кінці навчального року, на
загальношкільній конференції, як правило після свята Останнього дзвоника,
парламент підводить підсумки роботи за рік. За кількістю «гутиків» визначає кращого учня року, кращого
спортсмена, кращого волонтера, кращого читача і т.п., та проводить обмін
внутрішкільної грошової одиниці (гутиків) на національні гривні, в залежності від
того скільки їх є у шкільному «Добробанку» (це кошти фізичних осіб, кошти
вирученні від проведення протягом року виставок-ярмарок своїх виробів, збору та
здачі лікарських рослин, проведення акції до Дня святого Валентина тощо).
В
організації виховної роботи надається перевага активним формам, методам роботи,
що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії і сприяють формуванню
критичного мислення, розвитку ініціативи й творчості. Це - інтелектуальні аукціони, ситуаційно-рольові
ігри, метод відкритої трибуни, соціально-психологічні тренінги.
Учні школи
залучаються до участі у вирішенні соціальних проблем села, які впливають на їх
життєдіяльність (участь у соціальних проектах, волонтерство, участь у акціях
милосердя тощо);
Педагогічний колектив
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Солгутове у співпраці з батьками та
громадськістю села добре усвідомлює, що у сучасних умовах громадянською якістю
стає здатність до самовизначення, завдяки якій людина зможе розумно існувати в
умовах вибору, тобто в умовах свободи й відповідальності. Громадянські якості
формуються там, де учні залучені до самоврядування, мають активну життєву
позицію, коли вони не байдужі до проблем школи, села, країни. Сучасний
випускник має стати цивілізованою, освіченою, духовною та вільною людиною з
гуманістичним світосприйняттям, здатною здійснювати самостійний вибір, приймати
відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях; людиною, що
усвідомлює особисту відповідальність за свою долю, долю народу України і
людства в цілому. Саме таку особистість формує і виховує педколектив нашої
школи у тісній співпраці з батьками та органами місцевого самоврядування.
Отже,
виходячи з мети і завдань Концепція діяльності школи випускники нашої школи повинні не тільки бути
компетентними в своїй справі, але й могли би брати на себе відповідальність за
виконання суспільно-важливих завдань, завжди доводити їх до завершеного кінця,
власним внеском впливати на розвиток і формування духовних і моральних
цінностей громадян української держави.
Таким
чином у нас при взаємопорозумінні, взаємодії, тісній співпраці вчителів та
батьків утворилась маленька Держава, в якій наші душі і серця творять Добро і
злагоду, виховуючи найвище людське почуття – Патріотизм.
Бібліографія
1.
Концепція
громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності
2.
Розвиток громадянської освіти в Україні /Збірник
матеріалів семінару Київського проекту Інституту Кеннана та Інституту
громадянської освіти НаУКМА, 2 жовтня 2001 р. – К.: Стилос, 2001. - 44 с.
3.
Жадан І. Психолого-педагогічні проблеми політичної освіти
молоді. – Наукові записки Національного університету
"Києво-МогилянськаАкадемія". – К., 2000. - Т. 18. - Політичні науки.
- с. 91 – 95
4.
Постанова
президії Академії педагогічних наук України "Про концепцію громадянського вихованнядітей і молоді" 19 квітня 2000 р.
Протокол №1-7/4 – 49
5.
Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції "Соціальна компетентність педагога як творчий чинник громадянської освіти і
виховання" (м. Євпаторія, 26 – 28.09. 2001 р.). // Інформаційний бюлетень проекту "Освіта для демократії". - Випуск 6. - жовтень
2001 року. – 153 с.
Ідея щодо створення внутрішньошкільної грошової одиниці-"гутиків", мені дуже сподобалася, адже це - додатковий стимул для учнів. Хотілося б більше дізнатися про роботу шкільного "Добробанку".
ВідповістиВидалитиДякую за вміле керівництво школою. Так тримати!
Спасибі велике за оцінку моєї роботию По питанню Добробанку на семінарі педагогів-організаторів говорилося.Кому потрібно надати консультації прошу звертайтеся з великим задоволенням надам допомогу
ВидалитиНавчити учнів поважати в собі громадянина - одне із головних завдань учителя. Ваш колектив успішно справляється з поставленою задачею, проявляючи креативність у підході до виховного процесу. Аналогічним до Вашого "Добробанку" у нашій школі третій рік діє "Сонячний банк", тому я точно знаю, що це цікаво і результативно. Подальших успіхів Вам і Вашому творчому колективу!
ВідповістиВидалитиВиховати справжнього Патріота дуже важлива місія школи.Хочеться вірити Що інші школи будуть наслідувати Ваш приклад.Успіху Вам.З повагою М.Захаренко
ВидалитиВиховання справжнього громадянина і патріота України - одне з домінуючих завдань всього освітянського простору. Чудова стаття, відображає дійсно роботу нашого колективу.
ВідповістиВидалитиІ ваша в цьому велика заслуга. Дякую за коментар.
ВидалитиМені неодноразово доводилось ознайомлюватись із досвідом виховної роботи Сугутівської школи. Систему роботи яку створив Ваш заклад заслуговує наслідування. «Шкільна валюта»- це стимул діяльності на результат. Головне, що Ваші «гутики» та наші «промені» є дієвими. З яким задоволенням на тижневих лінійках класні колективи отримують їх. Сподіваюсь, що читачі статті спробують використати досвід наших шкіл.
ВідповістиВидалитиМені теж сподобався досвід роботи вашої школи, багато чого повчального можна використати в своїй роботі. Спасибі за співпрацю.
ВидалитиРобота нашого закладу дійсно багатогранна формами і методами громадянського виховання. Активно використовуються новітні інформаційні технологій в громадянській освіті та вихованні здатні радикально змінити існуючу модель навчання, завдяки активному впровадженню інноваційних методик та технологій стає можливим застосовувати особистісно зорієнтований підхід, скеровувати весь процес навчання на кожного окремого учня. Успіхів і процвітання нашій школі "Добра і Злагоди"!
ВідповістиВидалитиОТЖЕ МИ НА ВІРНОМУ ШЛЯХУ.
ВідповістиВидалитиШановні колеги! Повірте мені що немає цікавішого спецкурсу чи факультативу для дітей будь-якого віку ніж Громадянська освіта-напрям-Я Громадянин УКРАЇНИ.А якщо з використанням проектної діяльності то результати гарні Діти дуже люблять Проектну діяльність тому що одразу бачать результати своєї роботи ітому що працюють самостійно. Вчитель не керує ними а Коорденує їхню роботу.
ВідповістиВидалитиЛюбов до дитини,ствердження Добра, виховання Красою-це три Константи, "три кита" гуманної педагогічної системи Сухомлинського.Саме вони є основою школи " Добра і Злагоди" ЗШ 1-3ст.с.Солгутове
ВідповістиВидалитиВсе життя людини, все життя суспільства залежить вирішальною мірою від того, яка буде моральна серцевина нашої людини-я думаю що це є головною метою педагога у вихованні спрвжніх Патріотів нашоі держави. Адже Патріотизм- це найвище почуття людини!. Чи не так шановні колеги? А як ви Думаєте?
ВідповістиВидалитиГромадянська освіта є значною мірою справою самого суспільства. Виховання дітей всебічно розвиненими, духовно багатими, фізично досконалими, працьовитими, високоморальними громадянами української держави, зі сформованою національною свідомістю - це і є Патріоти, які люблять рідну землю, свій народ і готові його боронити.
ВідповістиВидалитиДякую Вам за чудову статтю та неоціненний досвід!
З повагою Анна Леонтьєва.
Анна Василівна раджу почитати статті Григорія Клочека "КОНСТАНТИ Василя Сухомлинського".Дуже цікаво та корисно. Бажаю успіхів.
ВидалитиТак, як ми з Вами працюємо над однаковою методичною проблемою, то перед нами усіма стоїть важливе завдання: навчити учнів бути патріотами своєї Батьківщини, що на сьогоднішній день є актуальним. Тим паче, в такий не простий для України час.
ВідповістиВидалитиІз описаного видно, що ваша школа гідно справляється із цим завданням . Дякуючи Вашій статті я дізналась про "Добробанк" і маю надію, що в подальшому запрацює і в нашій школі аналогічний банк, за що буду вдячна.
Ви знаєте мені здається що сьогодні виховання Патріотизму у наших учнів є найбільш актуальною методичною проблемою усіх педагогічних колективів. Дякую за відгук. Успхів Вам.
ВидалитиПогоджуюся з тим,головна мета педагога-виховати справжніх патріотів.В своїй роботі я також надаю перевагу цій проблемі.Впевнена,що всі наші виховні заходи,проекти посіяли в душі наших вихованців зернята любові до своєї землі,гордості за свою Україну і дадуть гарні плоди.Дякую за цікаву статтю,яка є дуже актуальною. Надія Захаренко.
ВідповістиВидалитиЯ думаю що наш педагогічний колектив зробив правильний вибр обравши методичною проблемою -Громадянське виховання. Дякую за відгук.
ВидалитиВаша стаття свідчить про професіоналізм, педагогічну тактику, вміння керувати колективом розумних людей. Мені як молодому адміністраторові цікаво знайомитися з методами роботи вашого навчального закладу, черпати знання. Спасибі, що ділитеся своїми напрацюваннями.
ВідповістиВидалитиВам дякую за високу оцінку моєї роботи. Запрошую до співпраці..Бажаю Вам успіхів. Ви молодий та досить перспективний адмінінстратор.
ВидалитиВиховання свідомого громадянина, патріота рідної землі, який володіє високою культурою міжнаціональних відносин, духовно та фізично досконалий, готовий жити у громадянському суспільстві саме це є головним завданням усіх освітян. Стаття актуальна, цікава.
ВідповістиВидалитиВаша робота дає гарні результати. Подальших Вам успіхів!
Я Вам дякую.І впевнений що разом усім нашим колективом ми зуміємо повністю реалізовувати нашу методичну проблему.
ВідповістиВидалитиПеревага поектної діяльності, у тому що учні вчаться самостійно здобувати інформацію ,мислити критично, раціонально планувати та використовувати свій час-тобто учні самостійно керують своїми знаннями.
ВідповістиВидалитиШановні колеги!Впровадження в навчально-виховний процес елементів громадянської освіти, громадянського виховання - є справжнім "діючим" прикладом школи майбутнього, що будується на принципах Добра, Краси, Злагоди і Радості. І це є безперечним тріумфом сучасної педагогіки. А Ви як думаєте?
ВідповістиВидалитиНаявність громадянського суспільства - найважливіша ознака і умова існуваня демократичної, правової держави.
ВідповістиВидалитиОскільки пріоритетним в нашій школі є вихованя справжнього громадянина і патріота нашої країни, то ми на вірному шляху.
Дякую!
Віталій Оченаш
Віталій Григоропич. Ми не лише на вірному шляху ми маємо чудові результати. Це тому що проблему реалізовуємо всіи колективом.
ВидалитиУчасть дітей та підлітків у шкільному самоврядуванні має важливе значення у справі громадянського виховання підростаючого покоління.Дуже цікава стаття.
ВідповістиВидалитиТригубчак А.
Роль шкільного самоврядавання переоцінити неможливо.Адже сьогоднішні учні-це нова генерація які мають уміти керувати не лише на місцях але й на державному рівні. Наше завдання навчати їх цьому.Дякую за коментар.
ВидалитиВиховувати у дітях та підлітках патріотизм, внутрішньої культури та людяності чи не важливіше, чим самі знання, це буде тим стержнем, який допоможе в подальшому житті. Так тримати!
ВідповістиВидалитиЖотілосяб знати дописувача.Я з Вами згоден повністю і цілком .Дякую.
ВидалитиЯк мама двох майбутніх школяриків, з задоволенням прочитала статтю і цікаві введення в школі. Дійсно дуже сподобалась практика з дитячим банком, хочу спробувати навіть в родині нашій застосовувати подібну практику, а також запропонувати в тій школі, в перший класс якої ми підемо. Було б цікаво і далі дізнаватись про нововведення, щоб потім на батьківському комітеті пропонувати їх в своїй школі. Щира подяка.
ВідповістиВидалитиДякую. Запрошую до співпраці та взаємоспілкування.
ВидалитиВикористання іноваційних технологій в навчально-виховному процесі, проектної діяльності, інформаційно-комунікаційних технологій без сумніву дає гарні результати у роботі вчителя.Але ми маємо бути уважними і спостережливими до учнів, адже незаперечним є те, що основна риса цього покоління формується як діагноз - синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ). Цей синдром є результатом багатоьх чинників - всі не буду перераховувати, назву лише один - це гіподинамія, викликана компютерною залежністю. Щоб протидіяти цьому, авторитарна педагогіка тут безсила. У неї лише одна альтернатива-гуманна педагогіка з її дуже складними технологіями.
ВідповістиВидалитиДякую за цікаві ідеї. Для мене Ваша стаття дуже корисна , тому що за моїми плечима зовсім ще малий досвід як керівника. Бажаю Вам успіхів.
ВідповістиВидалитиЗапрошую до співпраці Завжди радий бачити у школі гостей а ще більше ділитися досвідом.
ВидалитиЦікава та насичена стаття яка повністю висвітлює життя нашої школи.Як випускниця школи, можу з впевненістю сказати, що "Добробанк" та його грошова одиниця дійсно приносять свої плоди. Солгутівська школа та її колектив НАЙКРАЩІ! Успіхів та процвітання!
ВідповістиВидалитиДякую. Чекаю на нові пропозиції від колег по школі.
ВидалитиВисвітлена Вами проблема виховання громадянина, патріота сьогодні є осбливо актуальною. Бажаю, щоб розпочата робота продовжувалася і надалі та давала гарні результати. Наталія Ніколюк.
ВідповістиВидалитиЖду від Вас цікавих ідей.Дякую.
ВидалитиНе можна виховати справжнього громадянина, без виховання любові до школи. Саме система роботи нашої школи, висвітлена у статті, чітко окреслює виховання громадянськості, любові до школи. її традицій. Бажаю процвітання Вам, Миколо Сергійович, і нашій школі. Марія Бондар
ВідповістиВидалитиДякую Вам.А що цікавого і нового запропонуєте Ви як психолог?
ВідповістиВидалитиВиховання патріота своєї країни - головне завдання суспільства (особливо в такий неспокійний для нашої країни період). Тому питання, висвітлені у даній статті, є дуже актуальними. Успіхів і натхнення Вам у подальшій роботі. Людмила Горячківська.
ВідповістиВидалитидякую.Лише колективна праця може дати гарні результати.Натхнення і творчості Вам.
ВидалитиЗмістовна й цікава стаття. Особливо сподобалась думка, що випускники нашої школи повинні не тільки бути компетентними в своїй справі, але й могли би брати на себе відповідальність за виконання суспільно-важливих завдань, завжди доводити їх до завершеного кінця, власним внеском впливати на розвиток і формування духовних і моральних цінностей громадян української держави. Повністю згодна.
ВідповістиВидалитиДякую ..Я глибоко перекований у тому що Ви виділили у коментарі.Успіхів Вам.
ВидалитиДуже актуальна стаття,тому що виховати громадянина України - основне задання сьогодні і наша школа на правильному шляху. Бажаю Вам нових ідей і успіхів в роботі. Олена Злагоднюк
ВідповістиВидалитиДякую .Чекаю і від Вас цікавих пропозицій .Успіхів і Вам.
ВидалитиЯ постійно переконуюсь у тому, що учні та випускники нашої школи, де б вони не були, показують себе з найкращої сторони.Тому курс нашого педагогічного колективу, очолюваного Вами, обраний правильно. Бажаю Вам творчих успіхів!
ВідповістиВидалитиДякую. Без сумніву що лише зусилями всьго педагогічного колективу можна досягти бажаних результатів.Успхів Вам.
ВидалитиНе прочитати й не прокоментувати Вашу статтю, звичайно, не могла. Роботу школи та адміністрації знаю не лише зі статті. Переконана, що Ви, Миколо Сергійовичу, маєте повагу від учнів, учителів, батьків, колег-директорів, методичного корпусу відділу освіти та інших. Ваші ідеї цікаві, умілі, перспективні, а найголовніше - живі, завдяки тому, що не зупиняєтеся на півдорозі. Можу лише подякувати за роботу та побажати всього найкращого!
ВідповістиВидалитиСпасибі Вам за високу оцінку моєї роботи. Все що яроблю -це все заради виховання справжніх патріотів своєї Батьківщини.Успіхів Вам.
ВидалитиЗнаєте, Миколо Сергійовичо, багато хто з колег дивується, чому Ви та Ваша школа має такий великий позитивний імідж. Однією з причин я б назвала Ваше уміння гнучко міркувати, легко пристосовуватися до змін, прагнути удосконалюватися весь час та йти вперед! А ще , до речі, "нашим людям подобається, коли їх ведуть, а не коли підштовхують". А Ви , звичайно, ведете! Терпіння, успіхів Вам та Вашим колегам!
ВідповістиВидалитиДякую Вам за такий приємний коментар.Бажаю Вам успіхів.
Видалити