Олена Вдовиченко, директор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Хащувате
Гайворонського району Кіровоградської області
В
статті йдеться про управлінську діяльність загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів с.Хащувате, яка грунтується на принципах демократизації, гуманізації, орієнтації на інноваційні
процеси, формування творчої особистості, а також принципи справедливості,
ініціативи, стабільності педагогічного колективу. Адміністрація школи поєднує
класичні та інноваційні підходи до управлінської діяльності.
«Логіка педагогічного керівництва школою така,
що неможливо працювати, якщо ми не будемо
постійно аналізувати зв'язок сьогодення з минулим
та майбутнім»
В.
Сухомлинський
Школа на селі — це центр розвитку громади, своєрідний
оберіг, добрий, сучасний, затишний, комфортний дім і теплий вогник для дітей і
дорослих. Тому проблема реформування освіти в сільській місцевості належить
нині до найактуальніших. Свідченням цього є низка державних документів,
спрямованих на розвиток сільської школи. Відповідальне завдання стоїть перед
школою сьогодні: дати суспільству творчу, конкуруючу, адаптовану до часу,
патріотично налаштовану особистість. Тому адміністрація школи свою управлінську
діяльність зосереджує на створені такої моделі управління, що дає змогу максимально
реалізувати творчі можливості кожного
вчителя і учня на шляху до успіху.
Адаптивне управління
Ясно, що ключовою фігурою був і залишається директор.
Саме від його вміння привести в систему всі аспекти управління залежить
результат роботи школи. Структура показує тісну співпрацю директора з затупником
по НВР, педагогічною радою, батьківським комітетом, радою школи, тощо.
Делегуючі повноваження належать заступнику директора з навчально-виховної роботи,
керівникам методичних об'єднань, вихователям ГПД, психологу . Ми залишаємо управлінський цикл на основі підтримки
всіх ініціатив, врахування пропозицій і на цій основі приймаємо управлінські
рішення. Ми намагаємося тісно поєднати між собою всі ланки цієї структури,
спрямувати роботу так, щоб діяла кожна ланка управління: і педрада, і рада
школи, і батьківський комітет, і учнівський актив.
У ході роботи в управлінській діяльності адміністрацї
школи склався свій стиль керівництва, який визначається такими параметрами:
·
делегування
керівником своїх повноважень;
·
участь
підлеглих в ухваленні рішень, коли кожен відчуває, що має пряме відношення до
управління школою;
·
інформованість
підлеглих.
Саме від інформованості підлеглих залежать успіхи
роботи колективу. Систематично ми проводимо оперативні наради, на яких інформуємо
членів колективу про всі сторони навчально-виховного
процесу, накази, інструкції з будь-яких інстанцій; робимо постійний самоаналіз власної
управлінської діяльності; розвиваємо управлінську культуру —без її врахування
керівник може бути не прийнятним колективом.
Ми побачили, відчули, що саме такий стиль керівництва
дає результати: працювати стало значно легше; педагогічний колектив готовий
до виконання завдань і психологічно, і морально, бо розуміє, що вся робота
буде аналізуватися з відповідними висновками.
Нині в умовах реформування освіти для керівника школи
важливо зуміти спланувати, системно вибудувати управлінську діяльність. Для
того керівник школи повинен знати, чого хочуть учні, вчителі, батьки й, зрештою,
суспільство. І тому метою школи було визначено побудову адаптивної системи
управління, яка передбачає орієнтацію на особистість: учня, педагога, батьків,
співробітництво всіх учасників навчально-виховного процесу. Адже й сучасне
управління освітою ставить завдання: орієнтуватися на особистість (дитину,
учня) та тісне співробітництво всіх учасників педагогічного процесу, починаючи
від керівника, вчителя, батька у становленні цієї особистості.
В основу своєї управлінської
діяльності ми поклали перехід від традиційного
до адаптивного управління як гнучкого оптимального,
орієнтованого на реальність, як дієвого у конкретній ситуації, за певних умов
(див. додаток 1).
Ми переконались, що адаптивне управління сприяє розвитку
школи, колективу, задоволеності власною працею та творчому зростанню кожної
особистості.
На перше місце ми поставили підвищення гнучкості управління,
яка проявляється в обов'язковому узгодженні при прийнятті управлінських
рішень. Будь-які рішення ми узгоджуємо, проявляємо солідарність з усіма
членами колективу. Це є свідченням того, що управлінська діяльність адміністрацї
школи побудована на принципах демократизму.
Другим важливим моментом є децентралізація, тобто посилення
розподільної відповідальності та розмежування колегіального та
адміністративного управління. Не можна сьогодні повністю відмовитись від
адміністративного управління і замінити його колегіальним, бо ініціатива
директора школи є надто вагомою і дуже важливо, щоб вона задовольняла
інтереси підлеглих. Яким би творчим не був колектив, він потребує
адміністратора, керівника, творця, лідера.
Наступним пріоритетом є переорієнтація діяльності школи на
задоволення потреб батьків, учнів, педагогів. Вивчення цих потреб ми проводимо
через анкетування, співбесіди, індивідуальну роботу.
Ще одним етапом модернізації управління є спрямованість на результат:
постійна обробка інформації; готовність спрогнозувати
результат під час прийняття нетрадиційних рішень (сміливість, рішучість, вміння
володіти собою в екстремальних ситуаціях).
Саморозвиток
і самоорганізація
Методи і технології навчання,
які використовувалися раніше, вже не відповідають вимогам освіти.
Адміністрація школи намагається вносити потрібні суттєві зміни в організацію
та управління навчальним процесом (див. додаток 2).
Створення
умов для саморозвитку і самоорганізації учня, означає
впровадження нетрадиційних методів навчання. Тут учитель повинен бути знайомим
із типовими інтересами школярів, знати нахили і вподобання окремих учнів.
Бажаною є цікавість, евристичність, яскравість подачі вчителями матеріалу,
випереджувальні завдання, створення ситуацій успіху і власного вибору. Варто
урізноманітнити форми роботи на уроці, спрямовані на створення оптимальних умов
для саморозвитку кожного учня.
Створення умов для саморозвитку і самоорганізації вчителя.
Ціла система методичної роботи школи спрямована на те,
щоб навчити вчителя швидко адаптуватися в сучасних умовах, вчасно озброюватися
новими професійними знаннями і вміннями, створювати умови для переходу на
новий рівень професійної майстерності, вчити працювати по-новому. Це ми
здійснюємо через активне використання ІКТ, проектну діяльність, електронні презентації
педагогічнрго досвіду, творчі звіти,
портфоліо, створення папок самоаналізу,
введення нових форм роботи методичних нарад, педрад, навчання вчителів на курсах за
програмою Іntel®
«Навчання для майбутнього», курси підвищення кваліфікації, семінари, майстер-класи… Чималу роль
відіграють районні методичні об'єднання,
школа передового педагогічного досвіду. Керівники районних
методоб'єднань докладають усіх зусиль, щоб усе цінне в роботі кожного
вчителя могли побачити і застосувати у своїй діяльності колеги. Протягом року
проводимо педради, індивідуальні
методичні консультації з окремими вчителями з метою надання методичної
допомоги в оволодінні технологіями самоосвітньої роботи. Широкі можливості для самореалізації дає
вчителям атестація, творчі звіти. Тут повинен бути тісний взаємозв'язок
управління навчально-виховним процесом із упровадженням інноваційних технологій
у навчальному процесі. Безперечна роль у модернізації управлінських функцій
керівника школи належить самоосвіті та освіті. Кожен з нас знає і розуміє, що
керівник школи повинен бути грамотним управлінцем, систематично підвищувати
рівень професійної майстерності, ділової активності, порядносі. успішності.
Без цього немає керівника.
Директор школи має пам'ятати і
розуміти свою відповідальність перед людьми, усвідомити позитивні і негативні
риси власного стилю керівництва, навчитися користуватися всіма відомими психологічними
методами та засобами управлінської діяльності, гнучко реагувати на різні
ситуації, мудро приймати рішення.
Трансформування влади повноважень у владу авторитету
Тільки грамотні управлінські рішення, які виходять із
вище окресленої системи, можуть створювати імідж успішного керівника. Сила не
у владі, а сила в авторитеті влади. І кожен з керівників до цього приходить
власним шляхом. Процес навчання буде ефективним, якщо цілі, внутрішні і
зовнішні мотиви учнів будуть узгоджені. Новий зміст і завдання сучасної
системи освіти вимагають особливої уваги до особистості вчителя. Адміністрація
школи свою управлінську діяльність спрямовує на те, щоб кожен учитель своїми
власними способами досягав успіхів. Це ми здійснюємо через згуртованість
колективу, через творчий пошук, через
створення сприятливого соціально-психологічного клімату в колективі, співпрацю
керівництва з підлеглими, залучення підлеглих до управління та через
задоволеність підлеглих своєю працею. Адміністрація школи вивчила колектив, його сильні сторони і прогалини. У
результаті ми прийшли до висновку, що:
·
вчителі школи вільні у виборі форм і методів навчання;
·
вважають,
що результати праці здебільшого залежать від них самих;
·
за
необхідне вважають упроваджувати педагогічні інноваційні технології;
·
вони
знають, за якими критеріями оцінюється їхня робота;
·
упевнені,
що успішно працювати у школі не можна без постійного вдосконалення методів
роботи.
Проте, ми бачимо, що ще не всі використані потенційні
можливості колективу. Недостатня внутрішня мотивація до виконання поставлених
завдань окремих членів колективу і це питання постійно знаходиться на контролі.
Цікавить адміністрацію
школи і рівень психологічного комфорту: чи задовольняють педагогів
відносини з адміністрацією школи?
Директор та заступник директора школи враховують навіть ті думки вчителів, які вважають, що
встановленню гармонії у колективі сприяло б зменшення контролю їхньої
діяльності з боку адміністрації, бо саме адміністративний контроль принижує
їхню гідність. Важливо для адміністрацї школи проводити вивчення ефективності
результатів праці вчителів. Розуміючи, що
авторитет школи — це, перш за все, міцні знання наших вихованців, наші успіхи,
результати участі в предметних олімпіадах, конкурсах, написання та захист
науково-дослідницьких робіт слухачів
філії МАН, адміністрація школи спрямовує зусилля на розвиток творчої праці
вчителів, її поєднання з творчістю учнів. А коли маєш творчого, успішного
вчителя, можна очікувати на результати його роботи — творчого і успішного
учня.
Так, відвідуючи, аналізуючи уроки, адміністрація школи
намагається не повчати вчителя, а разом з ним створювати нові варіанти уроків,
перевірити їх на практиці, шукати і знаходити найбільш ефективні методи,
допомагати вчителю виробити свій власний почерк. Адміністрація прагне, аби вчителі
усвідомили, що порада, рекомендація керівника школи чи районного МК допомагає їх самовдосконаленню.
Центр громадського життя
З розвитком демократичних
процесів дедалі більшого значення набувають громадські органи управління
освітою. Нині відбувається перехід від державного до державно-громадського
управління. Сьогодні наша школа стала центром розвитку громади..Саме ми
ініціюємо, організовуємо і проводимо для жителів села мітинги, різноманітні родинні свята, конкурси, огляди,
виставки, спортивні турніри, фото колажі. Адміністрація школи приділяє належну
увагу питанню «Як наблизити батьків, громадськість, спонсорів до школи, до вирішення її проблем?». Однак, для нашої школи це ще проблемне питання.
Свідомість і активність багатьох батьків
низька. Свої сімейні обов`язки дехто намагається повністю покласти на школу, не
завжди дослухаються до рекомендацій. Ми не домоглися того, щоб явка на
загальношкільні батьківські збори стала
стовідсотковою.
Чималу роль у навчально-виховному
процесі відіграє Рада школи, батьківський та учнівський комітети.
Адміністрація школи у тісній співпраці з педагогічним, батьківським, учнівським
колективами намагаються, щоб школа мала власне обличчя, підтримувала імідж
кращого навчального закладу району.
Батьки є ініціаторами багатьох добрих починань.
Ефективною формою роботи з батьками є лекції, консультації, спільні збори з
учнівським та батьківськими колективами, анкетування батьків і учнів щодо
визначення профілю навчання. Дні відкритих дверей, робота батьківського
комітету засвідчують те, що батьки цікавляться проблемами школи, шукають
компроміс у вирішенні важливих питань, профілактиці правопорушень.
Результатом спільної роботи адміністрацї школи,
педагогічного, батьківського, учнівського колективів та всієї громадськості
села було зміцнено матеріально-технічну базу, встановлено нові вхідні двері, замінено
майже всі старі вікна, окультурили територію школи. Створено сайт нашої школи. Вдячні відгуки
надходять на адресу школи від її колишніх випускників.
Ми активно використовуємо наш народний музей історії
5-ї ГТА у навчально-виховному процесі: позакласна, пошукова робота, зв'язок поколінь,
співпраця з батьками, громадськими
організаціями, пресою, телебаченням, обмін досвідом.
Сучасна освіта ставить нові вимоги
до особистості, паралельно з цим і до професійної діяльності керівника школи,
його особистої культури та стратегії управління. Чимале значення в модернізації
управління школою має управлінська культура керівника школи. Директор школи — це не просто керівник.
Сьогодні він покликаний поєднувати в одній особі ролі вчителя, психолога,
менеджера, методиста, державного інспектора, господарника, організатора
навчального процесу, чуйного і уважного наставника дитячого і дорослого
колективів. Право керувати — це високе право, і його треба заслужити високим
професіоналізмом. Культура працювати означає вміння правильно розставити
кадри на вирішальних ланках, завжди бачити кінцеву мету і вибирати найбільш
раціональні методи її досягнення (працювати творчо, успішно з перспективою).
Важливим для керівника є вміння грамотно управляти колективом — для цього я
намагаюся бути обізнананою з усіма
документами, прийнятими в галузі освіти, консультуюсь з фахівцями районного ВО,
методичним кабінетом. Важко переоцінити місце в управлінській культурі керівника
стилю спілкування. Я завжди намагаюся поважати учнів і підлеглих, бути стриманою,
доброзичливою, усміхненою. Кожного учасника НВП уважно вислуховую. Директор
повинен вміти захистити вчителя. Сьогодні крик, зверхність, байдужість не
дадуть результату.
Хочу відзначити, що чималий вплив на підвищення продуктивності
праці, збереження працездатності має естетичне оформлення робочих місць. Естетичне
оформлення школи, класних кімнат, рекреацій, озеленення і чистота сприяють нашим
учням, учителям, працівникам в їх щоденній роботі, в досягненні успіхів.
Важливим складником управлінської
культури є правова культура — це знання юридичних основ управління, трудового
законодавства, відповідних нормативних документів. Кожен з нас повинен вміти
вибирати з Кодексу законів про працю найбільш ефективні засоби для впливу на
підлеглих. Правові норми охоплюють широке коло управлінських рішень
керівника, починаючи з працевлаштування і закінчуючи звільненням підлеглих,
оформленням документації (наказів, розпоряджень тощо).
Як адміністратор, намагаюсь
дотримуватися чіткого режиму роботи адміністрації школи, проведення нарад,
засідань. Те, що може допустити, помилитися працівник школи — цього не має
права адміністратор. Своє завдання керівника вбачаю у безконфліктному спілкуванні з
учителями, батьками, учнями.
Намагаюсь створити комфортні
умови для всіх, хто переступає поріг нашої школи. Аби всі з радістю і
задоволенням вранці починали день і після 16.00 успішно закінчували. Чимало
зроблено адміністрацією нашої школи в модернізації управління діяльності через
формування педагогічного лідерства. Проте, поруч з досягненями, є і проблемні кути, над якими ми будемо працювати далі.
З цікавістю прочитала статтю. Вона дуже корисна як для директорів і заступників, так і для всіх учителів. Погоджуюся з думкою, що директор повинен вміти захистити вчителя,ніколи не дозволяти собі кричати на підлеглих. Якщо учитель криком компенсує свою фахову недолугість, то керівник - управлінську. Матеріал статті свідчить про велику роботу адміністрації і всього вашого колективу. Так тримати!
ВідповістиВидалитиДякую за статтю.Переконана, що Ваша школа стала центром громадського життя завдяки Вашій, Олено Михайлівно, громадянській позиції, активності та ініціативі. Творчих Вам успіхів!
ВідповістиВидалитиЦікаво було познайомитися з методикою вашої школи і Вашою роботою, як директора. В статті дуже актуальними є спланована система управління. Найактуальнішою на мою думку являється система гнучкості управління. Спасибі за статтю. Успіхів Вам.
ВідповістиВидалитиДякую за чудовий матеріал! Мені подобається Ваша структура управлінської діяльності, Ваш стиль керівництва. Бажаю Вам і Вашому колективу творчої наснаги.
ВідповістиВидалитиДуже цікава стаття! Демократичний стиль управління й викладання, комфортні умови, затишний інтер'єр, рух до саморозвитку і багато іншого - ознака сучасної школи. А сільська школа - особлива, тому що є особливою інфраструктурою села. Успіхів і творчого натхнення вам, Олено Михайлівно!
ВідповістиВидалитиПрочитала статтю з великим задоволенням. Відчувається рука умілого керівника. На жаль, зовсім небагато директорів долучилося до конференції, а матеріалу викладено маса. Ще й якого! Гадаю, аби обговорення було жвавішим, можна було б отримати чудові результати:
ВідповістиВидалити- прагнення кожного директора стати на крок ближчим до вчителя, учня, батьків;
- бажання перевершити інших керівників у багатьох аспектах;
- повага від учителів та учнів.
Можна перераховувати багато, та варто зупинитися й відзначити цінність Вашого матеріалу. Імпонує, що Ви, Олено Михайлівно, вбачаєте своє завдання - як керівник - у безконфліктному спілкуванні з учителями, батьками, учнями. Погоджуюся з Вами, що від інформованості підлеглих залежать успіхи роботи колективу. Велика повага за те, що Ви прагнете знати, чого хочуть учні, вчителі, батьки й, зрештою, суспільство; пам'ятаєте і розумієте свою відповідальність перед людьми, усвідомлюєте позитивні і негативні риси власного стилю керівництва. Напевне, ці та інші речі допомагають Вам бути успішним директором. Прагнути бути ідеальним не варто, лише тому, що ідеальних і не буває, а успішним варто. Бажаю залишатися завжди енергійною, творчою, мудрою. Ви, Олено Михайлівно, цілком правильно зазначили в своїй статті, що лише грамотні управлінські рішення, які виходять із вище окресленої системи, можуть створювати імідж успішного керівника, тому слід завжди бачити кінцеву мету і вибирати найбільш раціональні методи її досягнення. Переконана, що Ви на правильному шляху. Успіхів Вам!