Олена Мартинюк, вчитель
біології і географії загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів с. Вікнина
Гайворонського району Кіровоградської області
В
даній статті йдеться про використання на уроках біології та у виховній роботі
проектної діяльності, що дає можливість отримати велику кількість інформації за
короткий час, сприяти розвитку пізнавальних інтересів та згуртованості
колективу сформувати спеціалізовані знання.
Урок був і залишається основною формою
оволодіння знань учнями. Провести урок сьогодні стає все складніше. Сучасний
учень став іншим – він багато знає, це він чув, про це він читав. Тому останнім
часом упевненим кроком прийшли у наші уроки інноваційні технології. Це співнавчання,
взаємонавчання, де і учень, і вчитель є рівноправними суб’єктами. Організація такого навчання передбачає
моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення
проблеми, аналіз ситуації. Учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з
іншими людьми, критично мислити, приймати продуктивні рішення.
Школа
сьогодні вимагає творчого підходу до роботи із учням. Мабуть, тому метод
проектів посідає дедалі вагоміше місце в моїй педагогічній практиці.
Проектування
– особливий тип інтелектуальної діяльності, відмінною особливістю якої є
перспективна орієнтація, практично спрямоване дослідження.
Великою
перевагою проектної діяльності є вміння, яких набувають учні а саме:
1. Планувати
свою роботу, прогнозуючи можливі результати.
2.
Використовувати багато
джерел інформації.
3.
Самостійно збирати й
накопичувати матеріал.
4.
Аналізувати й
зіставляти факти, аргументувати свою думку.
5.
Приймати рішення.
6.
Установлювати соціальні
контакти (розподіляти обов’язки, взаємодіяти одне з одним).
7.
Створювати «кінцевий
продукт» - матеріальний носій проектної діяльності.
8.
Представляти створений
проект перед аудиторією
9. Оцінювати
себе та інших. [4.с.1-2]
У своїй роботі часто використовую
створення проектів. Перед початком роботи оголошую загальну тему та вибираю
підтеми з цієї проблеми заздалегідь. Теми вибираю у вигляді конкретних чітких
запитань, які б зацікавили учнів. Враховую, що чим менший вік учасників
проекту, тим доступнішою має бути тема
для дослідження. Наприклад, "Як неякісна вода впливає на здоров’я жителів
нашої місцевості? (для учнів 9 класу). Запитання формую чітко, щоб учні не
розгубилися. Потім разом з дітьми визначаємо тривалість проекту та форму
представлення результатів, підбираємо матеріали, необхідні для роботи. Діти
працюють групами: тих, що не мають навичок дослідницької роботи, навчають більш
підготовлені учні.
Під час вивчення у 7 класі теми «Квітка
– генеративний орган. Суцвіття» вивчали будову квітки на прикладі вишні,
прослідкували поширеність цієї рослини у нашому кліматичному поясі,
досліджували лікувальні та гастрономічні властивості плодів вишні. І нас
зацікавило питання, чи можна вважати вишню «рослиною – символом» України?
Вирішили створити короткостроковий проект і дізнатися все про рослину. Проект
назвали «Садок вишневий коло хати», адже
образ вишні часто зустрічається у творах української літератури.
Учасники проекту були поділені на
групи:
1. Біологи – теоретики (досліджували
теоретичні питання з біології).
2. Дослідники лікувальних властивостей
(прослідковували, як плоди, листя та гілки вишні допомагають лікувати різні
хвороби).
3. Мистецтвознавці (аналізували образ
вишні у творах української літератури та музичного мистецтва).
4. Кулінари (зібрали матеріал про
застосування вишні в кулінарії).
На меті поставили познайомитись з
будовою вишні, різноманітністю видів, пристосованості до природного середовища,
проаналізувати внесок учених – селекціонерів у розвиток української науки, виховувати
любов і шану до культури, гордість за талановитих біологів.
Робота проводилася в п’ять етапів:
1.
І етап -
проведення діагностичного
анкетування з метою
виявлення рівня знань
учнів про вишню; організовано роботу
груп, які працюватимуть за визначеними
питаннями.
2.
ІІ етап - збір даних з використанням різних
джерел інформації; проведення спостережень.
3.
ІІІ етап - аналіз та обробка зібраних
матеріалів; обговорення, редагування матеріалів, які будуть
включені до проекту.
4.
IV етап - підготовка та
проведення творчого звіту кожної групи.
5.
V eтап – презентація
проекту.
В кінці виконаної роботи відбулася
презентація проекту і був зроблений висновок, що дійсно можна вважати вишню «рослиною
– символом» України.
Проектна діяльність дозволяє дітям
почувати себе впевнено, вільно висловлювати свої думки і спокійно сприймати
зауваження, спонукає учнів виявляти уяву, творчість, розвивати вміння швидко
аналізувати ситуацію. В атмосфері довіри та взаємодопомоги легко робити
відкриття, усвідомлювати важливість здобутих знань. Саме за таких умов можливе
виховання особистості, підготовленої до майбутнього, у якому необхідно
розв’язувати проблеми та приймати конкретні рішення.
Бібліографія
1.
Богданова О.М.
Інноваційні підходи до викладання біології: навч. посіб. / О.К. Богданова. –
Основа, 2003. – 128с. – (Бібліотека журналу «Біологія»; вип.. 9).
2.
Використання активних
та інтерактивних технологій навчання на уроках біології. Методичні рекомендації,
ж. Біології «Шкільний світ» №3 січень 2006р.
3.
Войтенко Т.
Застосування інтерактивних технологій на уроках біології. Тетяна Войтенко /
Біологія. «Шкільний світ» № 25 2009р.
4. Цуканова Є.О. Матеріали для робот из
природознавства за методом міні – проектів /Є.О. Цуканова, В.П.Чуприн,
Н.М.Кириченко. – Х.: Вид. Группа «Основа», 2013. – 107с. – (Бібліотека журналу
«Біологія» вип.3)
В статті стисло , зрозуміло охарактеризовано метод проектів, їх місце при викладанні біології. Автор пояснила етапи проектної роботи на конкретних прикладах. Вважаю. що важливим в методі проектів є набування знань, але ще важливішим є співпраця, вміння домовлятися, толерантно ставитись один до одного. Проекти потребують творчого, знаючого вчителя. Думаю, що саме такою ви і є, Олено. Дякую.
ВідповістиВидалитиПроектна діяльність сприяє активізації процесу добування знань. розвиває самостійність і компетентність учнів, готує до успішної самореалізації. Дуже добре, що ви залучаєте дітей до проектної діяльності. Бажаю Вам успіхів на педагогічній ниві!
ВідповістиВидалитиСтворення проектів, особливо довготривалих, є дуже доцільним етапом у роботі вчителя. Це дає можливість згуртуванню вчителя і учнів, а також залученню до співпраці батьків. Такий вид роботи дійсно є дієвим, актуальним і результативним. Бажаю Вам високих досягнень у вашій роботі саме завдяки проектам.
ВідповістиВидалити